تازه‌های سیاسی

گوایدو از جامعه جهانی خواست همه گزینه‌ها را در مورد ونزوئلا در نظر بگیرند

خوان گوایدو، رهبر مخالفان دولت ونزوئلا، در پی جلوگیری از ورود کمک‌های خارجی توسط ارتش، گفته است: «رسما به جامعه بین‌المللی پیشنهاد می‌کنم: باید همه گزینه‌ها را برای بازگشت آزادی به کشورمان روی میز نگه داریم».

این اظهارات پس از آن بیان شده که ارتش ونزوئلا، مانع از ورود کمک‌های انسان‌دوستانه به داخل این کشور شده است.

گوایدو که مشروعیت نیکلاس مادورو به عنوان رئیس‌جمهوری ونزوئلا را به چالش کشیده، از حمایت ایالات متحده و حدود ۵۰ کشور دیگر برخوردار است. او خود را رئیس‌جمهوری موقت ونزوئلا معرفی کرده و خواستار برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری‌ست.

کمک‌های انسان‌دوستانه به درخواست مخالفان مادورو به مرزهای ونزوئلا در برزیل و کلمبیا ارسال شدند. هزاران تن از مخالفان دولت به منظور وارد کردن  کمک‌ها به داخل ونزوئلا رهسپار مرز شدند، اما ارتش مانع از ورود کامیون‌ها شد و در جریان درگیری و حملات نیروهای نظامی به معترضان دست‌کم دو نفر کشته شده‌اند.

مخالفان می‌گویند انتقال این کمک‌ها به صدها هزار نفر از شهروندان که با کمبود مواد غذایی و بهداشتی روبه‌رو هستند، ضروری‌ست.

از سوی دیگر؛ مادورو مدعی‌ست: این کمک‌رسانی بهانه‌ای برای دخالت نظامی در ونزوئلا است.

مخالفان مادورو تا کنون بارها از نیروهای نظامی و ارتشیان ونزوئلا خواسته‌اند: دست از حمایت از مادورو برداشته و سلاح‌های خود را زمین بگذارند. مخالفان می‌گویند: آن‌دسته از نیروهای نظامی که پست خود را ترک کنند، مورد عفو عمومی قرار می‌گیرند.

در این میان؛ خبرگزاری‌های بین‌المللی از جمله: رویترز گزارش داده‌اند: نزدیک به ۶۰ تن از نیروهای امنیتی؛ روز شنبه سلاح‌های خود را زمین گذاشته و به کلمبیا پناهنده شده‌اند.

حکومت ایران تحت عنوان حمایت از دولت ونزوئلا، مطالبات و اعتراضات مردمی در این کشور را همسو با سیاست‌های آمریکا برش

دکمه بازگشت به بالا