تازه‌های سیاسی

بیانیه انجمن‌های مردم نهاد مریوان به مناسبت ٢١ فوریه روز جهانی زبان مادری

انجمن‌های مردم‌نهاد مریوان به مناسبت ٢١ فوریه روز جهانی زبان مادری بیانیه‌ای منتشر کردند.

در این بیانیه آمده است: «بین به ‌رسمیت شناخته شدن دیگر زبان‌ها در یک جامعه و اجرای سیستم چندزبانه در کشور، هیچ تضادی با حفظ یگانگی و البته تقویت روح همبستگی آن کشور وجود ندارد.»

این بیانیه تأکید کرده است: «محروم کردن انسان از آموزش به زبان مادری و احساس محرومیتی که در او ایجاد می‌گردد و تمام هستی وی را متأثر می‌کند، بسیار ویرانگر و گسست‌پذیر خواهد بود».

بخش دیگری از بیانیه‌ی انجمن‌های مردم‌نهاد مریوان گفت‌‌آوردی از دکتر محسن رَنّانی را در خود گنجانده و بیان داشته است: «قتل زبان مادری با نسل‌کشی و نژادپرستی تفاوتی ندارد. جامعه‌ای که یک زبان را بر همه زبان‌های مادری تحمیل می‌کند یک جامعه نژادپرست است که می‌خواهد یک زبان را که آن را زبان بر‌تر می‌داند بر بقیه حاکم کند.»

انجمن‌های مردم نهاد مریوان در بیانیه خود یادآور شده‌اند:  «از میان ٢٠٠ کشور جهان، ایران جزو اندک کشورهایی‌ست که آموزش و تحصیل به زبان مادری برای باشندگان دیگر زبان‌ها، ممنوع است».

به باور منتشرکنندگان این بیانیه؛ «هر يک از زبان‌های کوردی، ترکی، عربی، بلوچی و ترکمنی به‌عنوان زبان مادری دیگر گویشوران ايران، مُعَرِّف وجهی از فرهنگ و هويت متمایز آنان به شمار می‌آیند».

گفتنی‌ست: بر اساس پیشنهاد رسمی بنگلادش در نوامبر ١٩٩٩ میلادی؛ سازمان یونسکو با اعلام (٢١ فوریه) به عنوان روز زبان مادری؛ سیستم آموزش چندزبانگی را به کشورهایی که ساکنانش از زبان‌ها و اقوام گوناگون تشکیل یافته، پیشنهاد نمود.

دکمه بازگشت به بالا