تازه‌های سیاسی

تهدید فرمانده مرزبانی کردستان به هدف قرار دادن کولبران و نگرانی‌ها در این باره

سردار کیومرث شیخی فرمانده مرزبانی کردستان تهدید کرده است کسی که بخواهد از نقطه صفر مرزی و حریم امنیتی تردد کند دیگر کوله‌بر تلقی نمی‌شود. به گفته این مقام مسئول کولبران ، عابر غیرمجاز (ایرانی) و یا متجاوز (اتباع خارجی) تلقی شده و مجرم هستند.

سردار کیومرث شیخی در بخشی دیگر از سخنانش به توجیه کشتار کولبران کُرد پرداخت و اعتراضات منتقدان را نیز موجَّه ندانست؛  وی با خطاب کردن کوله بران به قاچاقچی مدعی شد : متأُسفانه زمانیکه یک قاچاقچی کشته می‌شود، عده‌ای فوراً بحث کوله‌بری و دلسوزی و مظلوم‌نمایی‌هایی را مطرح می‌کنند و می‌خواهند به‌نوعی تشکیلات مرزبانی را زیر سؤال ببرند که ما ضدمردم هستیم در صورتیکه این ادعاها کذب است .

گفته های این مقام نظامی در حالی بیان می شود که هرماه تعدادی از کولبران توسط نیروهای مسلح حکومت و با شکلیک مستقیم کشته و زخمی می شوند . پیشتر این موضوع با تجمعات اعتراضی مردمی درشهرهای کردنشین مواجه شده بود .

گفتنی است اصطلاح کولبر در اشاره به گروهی از ساکنان مناطق مرزی غرب ایران اِطلاق می شود که برای امرار معاش، پیاده از مرز عبور می کنند و اجناسی را که متعلق به تُجّار است و آنها صرفا به عنوان کارگر این اجناس را از کردستان عراق بر دوش خود حمل نموده و یا با چارپایان برای فروش به ایران منتقل می‌کنند.

پیشتر جلال محمود‌زاده نماینده مهاباد تعداد کولبران مناطق کردنشین کشور را ۸۰ هزار نفراعلام کرده و درباره وضعیت کولبران گفته بود که “سزاوار نیست، کولبران بدون جایگزین شغلی از کار بیکار شوند”.

دکمه بازگشت به بالا