تازه‌های سیاسی

وزیران خارجه ۳۰ کشور در کنفرانس ورشو حضور دارند

بنابر گزارش های منتشره، نزدیک به ۳۰ کشور در سطح وزیر خارجه در کنفرانس ورشو، پایتخت لهستان، شرکت می‌کنند.

این کنفرانس که «نشست وزیران برای ترویج آینده‌ای برآمده از صلح و امنیت در خاورمیانه» نام دارد، برای دو روز، از تاری ۲۴ و ۲۵ بهمن برگزار می‌شود.

آن‌طور که رادیو فردا گزارش داده است: بریتانیا، ایتالیا، برزیل و یا کره جنوبی از جمله کشورهایی هستند، که وزیران خارجه خود را به نشست ورشو می‌فرستند.

وزیران خارجه لهستان و آمریکا نیز به‌عنوان میزبان در ورشو حضور خواهند داشت.

عربستان سعودی عادل جبیر وزیر مشاور در امور خارجه را به نشست این نشست می‌فرستد.

دیگر کشورهایی که به گفته منابع خبری وزیران خارجه خود را به لهستان می‌فرستند عبارت اند از: آلبانی، آرژانتین، اتریش، بحرین، بلغارستان، استونی، گرجستان، مجارستان، اردن، کویت، لتونی، لیتوانی، لیبریا، مراکش، مالت، عمان، قطر، رومانی، امارات متحده عربی، اوکراین و دولت یمن.

بسیاری از کشورهای دیگر هم در  سطوح پایین‌تری، مانند معاون وزیر و مقام‌های دیگر در این نشست شرکت خواهند کرد.

وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با رادیو فردا تائید کرده‌است که علاوه بر این کشور و لهستان، وزیران خارجه بریتانیا، ایتالیا، برزیل، کره جنوبی، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، شماری از کشورهای خاورمیانه، آفریقا و شرق اروپا در سطح وزیر، و شماری دیگر از کشورها در سطوح پایین‌تر در نشست «ترویج صلح و امنیت در خاورمیانه» شرکت می‌کنند.

نشست ورشو با اعتراض شدید جمهوری اسلامی روبه‌رو شده‌است. مقام‌های جمهوری ایران این نشست را «ضد ایرانی» توصیف کرده‌اند. وزارت خارجه جمهوری اسلامی می‌گوید: هیچ مقامی از ایران به این کنفرانس دعوت نشده‌است.

دکمه بازگشت به بالا