اقتصادی

تلاش جدید دولت ایران برای دادوستد پایاپای با هدف فرار از تحریم

وزارت امور اقتصادی و دارایی به نمایندگی از دولت حسن روحانی پیش‌نویس مصوبه‌ای را آماده کرده، تا بر اساس آن، در ایران شرکت‌هایی ایجاد شوند که بتوانند با شرکت‌های خارجی دادوستد پایاپای انجام دهند.

محمد لاهوتی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، روز سه‌شنبه، ۲۳ بهمن، اعلام کرد: این تصمیم به خاطر «مزاحمت‌هایی است که آمریکایی‌ها در ارتباط با تجارت ایران با دنیا به وجود آورده‌اند».

روش دادوستد پایاپای یا مبادله کالا با کالا، موسوم به معامله تَهاتُری، روشی مربوط به دوران پیش از ابداع پول است که در توضیحات این عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، از آن به‌عنوان «یک روش کهن تجاری» یاد شده است.

بر اساس پیش‌نویس مصوبه‌ای که وزارت امور اقتصادی و دارایی ایران ابلاغ کرده‌، استفاده از روش‌های پایاپای در دادوستد بین‌المللی ایران در قالب ضوابطی مجاز است.

وزارت امور خارجه ایران و دستگاه‌های متولی کمیسیون‌های مشترک با کشورهای یاد شده نیز مکلف شده‌اند که «اقدامات حمایتی لازم برای تسهیل فعالیت شرکت‌های تهاتری در کشورهای طرف معامله را به عمل آورند».

گفتنی‌ست: در این گزارش، به آمادگی یا عدم آمادگی کشورها برای ورود به این نوع معامله با ایران اشاره‌ای نشده است.

از سوی دیگر؛ انتظار می‌رود به‌دلیل نگرانی دیگر کشورها از گرفتار شدن در مجازات تحریم‌های آمریکا، از این روش تجارت با ایران استقبال نکنند.

دکمه بازگشت به بالا