تازه‌های سیاسی

یک عضو مجلس خبرگان ادعا کرد که ایران فرمول ساخت بمب اتم را دارد

احمد خاتمی، امام جمعه تهران و عضو مجلس خبرگان رهبری، با ذکر این‌که «داشتن انرژی هسته‌ای را برای خود حیاتی می‌دانیم»، گفت: که «فرمول ساختن بمب اتم را داریم».

وی در عین حال مدعی شد که: «ایران هیچگاه قصد ساختن بمب اتمی نداشته است و  نمی‌خواهد، از سلاح‌های کشتار جمعی استفاده کند».

اظهارات این عضو درباره در دست داشتن فرمول بمب اتم در حالی‌ست که مقام‌های ایران، همواره هرگونه حرکت به سمت ساخت بمب اتم را تکذیب کرده‌اند.

در آذرماه ۱۳۹۴ یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در گزارشی اعلام کرد، که رژیم ایران پیش از پایان سال ۲۰۰۳،  طیف وسیعی از فعالیت‌های مربوط به ساخت وسیله انفجاری هسته‌ای را انجام داده‌است.

براساس گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی، گزارش بخشی از این فعالیت‌ها تا سال ۲۰۰۹ میلادی نیز ادامه پیدا کرده‌است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس پیش از این نوشته بود که ذخایر ۲۰ درصدی اورانیوم ایران که تا زمان توافق ژنو درسال ۹۲، حدود ۲۰۰ کیلوگرم تخمین زده می‌شد تنها یک مرحله تا تبدیل به مواد لازم برای ساخت حداقل یک بمب اتمی فاصله داشت.

با این حال براساس اسناد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمان دست‌یابی ایران و قدرت‌های جهانی به توافق هسته‌ای، ایران بیش از ۱۰۰ کیلوگرم اورانیوم مایع و جامد با غنای پایین در دست داشت.

برای ساخت سلاح هسته‌ای، به حجمی بسیار بالاتر از ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم نیاز است.

به گفته‌ی ناظران، اظهارات این مقام حکومت تهران می‌تواند تأثیر منفی بر روابط خارجی ایران و هم‌سویی بیشتر اروپا با آمریکا در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی تهران داشته باشد.

دکمه بازگشت به بالا