تازه‌های سیاسی

هشدار یک مقام آمریکایی به استفاده‌کنندگان از سازوکار مالی اروپا برای تجارت با ایران

گوردون سوندلند، سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا، در خصوص استفاده از سازوکار مالی اروپا یا «اینس‌تکس» برای تجارت با ایران هشدار داده است.

به گزارش«بلومبرگ»، سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا گفته است: ایالات متحده، کسانی را که از (سازوکار مالی اروپا) به جز همکاری‌های انسان‌دوستانه استفاده کنند، مورد تحریم قرار خواهد داد.

گوردون سوندلند در ادامه تاکید کرده است: تهدید آمریکا به مثابه آن است که سازوکار مالی وجود خواهد داشت، اما کسی از آن استفاده نخواهد کرد.

وی همچنین ایجاد «اینس‌تکس» را اقدامی از سوی کشورهای اروپایی برای نجات توافق هسته ای با ایران ارزیابی کرده است.

سه کشور اروپایی حاضر در گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران، یعنی آلمان، فرانسه و بریتانیا، روز پنج‌شنبه ۱۱ بهمن از ثبت رسمی سازوکار ویژه مالی برای تجارت با ایران تحت نام «اینس‌تکس» (ابزار حمایت از مبادلات تجاری) خبر دادند.

سازوکار مالی اروپا در ایران نیز واکنش‌هایی را پی داشته است؛ از جمله اینکه: صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه، روز دوشنبه ۱۵ بهمن، اظهار داشت: اروپا برای اجرای سازوکار مالی با ایران «دو شرط تحقیرآمیز» تعیین کرده است.

اشاره‌ی او به «پذیرش مقررات گروه ویژه اقدام مالی (FATF) ، و مذاکره درباره برنامه موشکی ایران است.

از سوی دیگر؛ حمید بعیدی نژاد، سفیر ایران در لندن، تصریح کرده است: در بیانیه این سه کشور اجرای مقررات گروه ویژه اقدام مالی به عنوان «شرط نیامده»، بلکه به عنوان «انتظار» از ایران آمده، که «آن هم به علت دخالت سیستم بانکی در پرداخت‌هاست».

 

دکمه بازگشت به بالا