تازه‌های سیاسی

هشدار بولتون به دولت ونزوئلا، همزمان با فرانخوان رهبر مخالفان به تجمع

جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا به مقامات ونزوئلا هشدار داده است، «هرگونه خشونت و تهدیدی» علیه دیپلمات‌های آمریکایی، یا رهبر مخالفان آن کشور، «واکنش جدی» آمریکا را در پی خواهد داشت.

همچنین خبرگزاری رویترز گزارش داده، خوان گوایدو، رئیس پارلمان ونزوئلا هم با انتشار ویدیویی در حساب کاربری خود در توئیتر، برای اعتصاب عمومی «صلح آمیز» با هدف فلج کردن دولت مادورو و سپس آغاز راهپیمایی بزرگ ملی فراخوان داده است.

جان بولتون هفتم بهمن ماه در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته است: «هرگونه خشونت و ارعاب پرسنل دیپلماتیک ایالات متحده، رهبری دمکراتیک ونزوئلا، خوان گوایدو، یا شورای ملی، به‌معنی تاخت‌وتاز علیه حکومت قانون است و با واکنش جدی مواجه خواهد شد».

آقای گوایدو خود را رئیس‌جمهوری موقت ونزوئلا نامیده و خواستار برگزاری انتخاباتی تازه در آن کشور است. ایالات متحده و شماری دیگر از کشورهای جهان نیز او را به‌عنوان رئیس‌جمهوری موقت به رسمیت شناخته‌اند.

آقای بولتون روز یک‌شنبه در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت «ایالات متحده به بازگشت به آینده‌ای درخشان در ونزوئلا، یاری می‌رساند.

دولت ونزوئلا البته ریاست‌جمهوری آقای گوایدو را رد کرده و اقدامات اخیر آمریکا و دیگر حامیان مخالفان را نیز غیرقانونی می‌نامد.

مادورو همچنین روز یک‌شنبه، ضرب‌الاجل هشت روزه بریتانیا، آلمان، فرانسه و اسپانیا برای برگزاری انتخابات جدید در کشورش را رد کرد و گوایدو را «ناقض قانون اساسی» معرفی کرد.

نیکولاس مادورو در سال ۲۰۱۳، و پس از آن‌که هوگو چاوز، رئیس‌جمهوری پیشین ونزوئلا درگذشت، در پی یک انتخابات بحث برانگیز به قدرت رسید.

حال، ونزوئلا در دوران ریاست‌جمهوری او به شدت دچار کمبود غذایی و ابرتورمی شده، که بر اساس اعلام صندوق بین‌المللی پول، در سال ۲۰۱۹ به ۱۰ میلیون درصد خواهد رسید.

دکمه بازگشت به بالا