تازه‌های سیاسی

سازمان عفو بین‌الملل سال گذشته را برای حکومت ایران «سال شرم» نامید

سازمان عفو بین‌الملل گزارشی را منتشر کرده که در آن با اشاره به بیش از هفت هزار مورد بازداشت، سال گذشته را برای حکومت ایران «سال شرم» نامید.

دراین ارتباط، فیلیپ لوتر، مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان عفو بین‌الملل توضیح داد : «سال ۲۰۱۸ در تاریخ به عنوان سال شرم برای ایران ثبت خواهد شد، چرا که در این یک سال، مقامات ایران تلاش کردند تا با تشدید اقدامات خود علیه آزادی بیان، تشکیل انجمن‌ها و شکل‌گیری تجمعات مسالمت‌آمیز و دستگیری جمعی از معترضان، هر نشانه‌ای از مخالفت را بی‌اثر کنند.»

گزارش تازه عفو بین‌الملل که روز پنج‌شنبه منتشر شد سال ۲۰۱۸ میلادی را دربر می‌گیرد که با اعتراضات دی‌ماه ۹۶ آغاز شد.

در گزارش عفو بین‌الملل با اشاره به موج اعتراضات برپاشده در ایران علیه فقر، فساد و اقتدارگرایی در سراسر ایران تاکید شده: در پی اعتراضات دی‌ماه سال ۹۶ که بیش از ۲۰ کشته بر جای گذاشت، هفته و ماهی نبوده است که در ایران تجمعی اعتراضی برپا نشده باشد،‌ از اعتراض اقلیت‌های مذهبی، تا زنان مخالف حجاب و کارگران و معلمان.

این سازمان حقوق بشری، در گزارش خود به بازداشت شدن دست‌کم ۵۰ روزنامه‌نگار ایرانی در یک سال گذشته اشاره کرده است. در این بیانیه همچنین شده است که دست‌کم ۲۰ تن از این روزنامه‌نگاران با احکام سنگین حبس مجازات شده‌اند که در دادگاه‌هایی «غیرمنصفانه» برایشان رقم خورده است.

موضوع بازداشت و محاکمه و مجازات شماری از دراویش گنابادی، بازداشت دست‌کم ۱۷۱ نوکیش مسیحی و ادامه آزار و اذیت بهاییان در ایران نیز از دیگر سرفصل‌های مورد توجه گزارش‌نویسان سازمان عفو بین الملل بوده است.

دکمه بازگشت به بالا