اقتصادی

اتحادیه اروپا بر سر سیاست واحد در قبال ساز و کار تجارت با ایران به توافق نرسید

وزیران خارجه کشورهای اتحادیه اروپا، که در نشست شورای امور خارجه اروپا در بروکسل شرکت کرده بودند، نتوانستند، در مورد برنامه دقیق ساز و کار ویژه مالی ایران و اروپا تصمیم بگیرند.

قرار است که این ساز و کار مالی، با عنوان SPV و بر اساس تَهاتُر نفت در برابر خدمات، تا پایان ژانویه آماده شود. با این حال؛ جلسه دوشنبه شورای امور خارجه اروپا، در مورد جزییات طرح SPV به نتیجه نرسید.

مقامات حاضر در شورای امور خارجه اروپا گفته‌اند: که تا اواخر سال ۲۰۱۹ ساز و کار ویژه مالی میان ایران و اروپا عملا راه نخواهد افتاد.

موضوع راه نیافتادن طرح SPV، آزمایش‌های موشکی ایران و ترورهای برنامه‌ریزی شده جمهوری اسلامی ایران در خاک اروپا، تنش‌ها را بین ایران و اروپا بیشتر کرده است.

دوشنبه اول بهمن، رویترز از قول یک مقام ارشد دولت آلمان  اعلام کرد که برلین دیگر به هواپیمایی ماهان اجازه نخواهد داد که در خاک آلمان فرود آید. این تصمیم به دلایل امنیتی و  دلیل ارتباط این شرکت با برنامه‌های نظامی ایران گرفته شده است.

یک دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا که نامش افشا نشده گفته است “بریتانیا، فرانسه و آلمان و دیگران، پس از مرحله اول دیپلماسی با ایران احساس ناامیدی می‌کنند. از زمان خروج آمریکا از برجام ایران بارها به اروپا فشار آورده و هشدار داده است که اگر اروپا از برجام حمایت نکند، ایران از این قرارداد خارج خواهد شد.

علی شمخانی، دییر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز هم‌زمان با برگزاری نشست شورای امور خارجه اروپا اظهار داشت: اگر اروپا «در پرداخت هزینه‌ حفظ برجام مردد است، ایران معطل اروپا نمی‌ماند.

به‌گفته‌ی ناظران وضعیت پیش‌آمده در مورد ساز و کار اروپا برای تجارت با ایران، به وضعیت نابسان اقتصادی در ایران، شتاب بیشتری خواهد داد.

دکمه بازگشت به بالا