اقتصادی

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، از ناپدید شدن «۳.۵ میلیارد دلار» منبع ارزی خبر داد

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، از «ناپدید شدن» حدود ۳.۵ میلیارد دلار، منبع ارزی خبر داده و گفته است: با وجود اختصاص این رقم برای واردات کالاهای اساسی، تاکنون، هیچ کالایی تحویل داده نشده است.

وی با اعلام «تخلفات گسترده» در حوزه صادرات و واردات کالافق اظهار داشته که این مبلغ، «طی ماه‌های اخیر» برای واردات کالاهای اساسی تخصیص یافته بود، «اما تا اکنون، کالاهای مورد نظر تحویل نشده و به همین دلیل، برای ۴۲۰۰ نفر پرونده قضایی تشکیل شده است».

این نماینده مجلس بدون اشاره به جزئیات این پرونده‌ها، بازه زمانیِ تحویل کالا در ایران را «شش ماهه» معرفی کرده، اما خود افزوده با آنکه «شاید برخی واردکنندگان با محدودیت‌های ناشی از تاخیرها مواجه باشند» اما «به این افراد اگر زمان هم بدهیم، اتفاقی نمی‌افتد».

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌و‌گوی دیگری اظهار داشت: «حدود ۱۰ و نیم میلیارد دلار از منابع حساب ارزی که در قالب تسهیلات به فعالان اقتصادی داده شده، هنوز تسویه نشده است.».

خبر دریافت مبالغ کلانی به عنوان ارز برای واردات کالاهای اساسی و سوء‌استفاده از آن، در حالی منتشر می‌شود که آذرماه سال جاری، دو نماینده مجلس ایران اعلام کردند که با وجود اختصاص حدود ۱۴ میلیون دلار ارز دولتی برای واردات کالاهای اساسی، نرخ این کالاها نسبت به سال گذشته ۷۰ درصد افزایش یافته است.

 

دکمه بازگشت به بالا