تازه‌های سیاسی

سازمان ملل: حوثی‌ها برای تامین هزینه‌هایشان سوخت ایرانی می‌فروشند

کمیته کارشناسان سازمان ملل گزارش داده است: درآمدهای ناشی از فروش سوختی که ایران، برای حوثی‌ها می‌فرستد، به آنها کمک میکند تا از آن مبالغ، جهت، تامین هزینه‌های شورش علیه دولت قانونی یمن استفاده کنند.

به گزارش فرانس‌پرس، نتایج این گزارش کمیته کارشناسان سازمان ملل، یک بار دیگر، سوالاتی درباره حمایت ایران از پیکارجویان حوثی، در جنگی که یمن را به سمت یک فاجعه انسانی برده، مطرح می‌کند.

این کمیته در گزارش سال ۲۰۱۸ خود آورده است: «تعداد اندکی از شرکت‌ها در داخل و خارج از یمن به عنوان پوشش استفاده می‌شوند» که از طریق جعل اسناد، درآمدهای نفتی را پنهان می‌کنند.

بر اساس گزارش سازمان ملل، این سوخت در بنادر ایران با استفاده از اسناد جعلی بارگیری شده تا از بازرسی‌های سازمان ملل دور نگاه داشته شود.

براساس این گزارش ۸۵ صفحه‌ای که نسخه‌ای از آن به شورای امنیت ارسال شده، درآمدهای نفتی به فردی می‌رسد که نامش در فهرست تحریم‌های سازمان ملل درج شده است.

کارشناسان سازمان ملل، همچنین پس از سفر به ریاض برای بررسی بقایای موشک‌های بالستیک شلیک‌شده از سوی شورشیان حوثی، به دست داشتن ایران در موشک‌پراکنی به‌سوی عربستان سعودی اشاره کرده‌اند.

در گزارش پیشین این کمیته آمده بود که حوثی‌ها از طریق فروش سوخت ایرانی، ماهیانه ۳۰ میلیون دلار درآمد دارند. با این حال جمهوری اسلامی بارها حمایت نظامی خود از شورشیان حوثی را انکار کرده است.

دکمه بازگشت به بالا