تازه‌های سیاسی

معافیت از تحریم‌های نفتی ایران «تمدید نمی‌شود»

خبرگزاری رویترز به نقل از برایان هوک، مدیر گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا، گزارش داده است: موضوع تمدید معافیت برای برخی از کشورها از تحریم نفتی ایران منتفی‌ست ، و این معافیت، دیگر تمدید نخواهد شد.

برایان هوک، این خبر را روز شنبه در ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی، اعلام کرد.

وزیر خارجه آمریکا هم‌زمان با آغاز تحریم‌های نفتی علیه نظام ایران، در ۱۴ آبان‌ماه، اعلام کرد: کشورهای چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، ترکیه، ایتالیا، یونان و تایوان را از این تحریم‌های نفتی معاف شده‌اند.

معافیت از تحریم‌های آمریکا برای این هشت کشور به مدت شش ماه در نظر گرفته شده است.

حال اما برایان هوک درباره «تمدید نشدن معافیت از تحریم‌های نفتی ایران» گفته است: «نظام ایران اکنون به شکلی فزاینده انزوای اقتصادی را که به‌واسطه تحریم‌های ما ایجاد شده احساس می‌کند.»

این مقام وزارت خارجه آمریکا با تاکید بر این که نظام تهران، «حامی شماره یک تروریسم در جهان» است، تصریح کرد: حکومت ایران برای اقدامات تروریستی نیاز به درآمد مالی دارد و «قصد ما این است که این رژیم را از پولی که نیاز دارد، محروم کنیم».

وی اظهار داشت: «ایران بدون فشار، پای میز مذاکره برنمی‌گردد».

قابل به اشاره است: حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، در نخستین ساعات بازگشت تحریم‌ها گفته بود: «ما اعلام می‌کنیم که تحریم‌ها را با افتخار تمام دور می‌زنیم».

از سوی دیگر؛ معاون تجارت امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت ایران، ۱۵ دی‌ماه، با اشاره به خریداران عمده نفت ایران که در حال حاضر مشمول معافیت‌های آمریکا برای ادامه خرید خود هستند، اذعان داشت: چین، هند، ژاپن، کره جنوبی و دیگر کشورها به دلیل «فشار و نفوذ مالی آمریکا» حاضر نیستند، حتی یک بشکه بیش از میزان معافیت خود، خریداری کنند.

دکمه بازگشت به بالا