تازه‌های سیاسی

دفاع حسن روحانی از عملکرد هاشمی رفسنجانی : هاشمی بنیانگذار فن‌آوری هسته‌ای کشور بود

حسن روحانی رئیس جمهور نظام ایران پنج‌شنبه ۲۰ دی در مراسم دومین سالگرد درگذشت اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام، از او تقدیر کرد و نقش او در نظام جمهوری اسلامی را برجسته خواند . وی در سخنانش در این باره گفت: «هاشمی بنیانگذار فن‌آوری هسته‌ای کشور بود واولین سانتریفیوژ به دستور او وارد کشور شد.

حسن روحانی همچنین مدعی شد: “این هاشمی بود که موشک را در ایران ساخت.”

وی افزود: قدرت دفاعی و فن‌آوری‌های نوین یادگاری‌های هاشمی است.

رئیس جمهور ایران در بخش دیگری از سخنان خود اکبر هاشمی رفسنجانی را «مدبر در جنگ» توصیف کرد و با اشاره به این‌که عملیات کربلای ۴ در جنگ ایران و عراق ناموفق بود، گفت: «فرمان کربلای ۴ را خود هاشمی صادر کرد.»

او افزود: «به‌ هر حال جنگ فراز و نشیب دارد گاهی ما پیروز بودیم و گاهی دشمن؛ اما هاشمی خستگی‌ناپذیر بود و بعد از کربلای ۴ بلافاصله دستور طراحی عملیات کربلای ۵ را داد.»

این گفته ها درحالی ابراز می شود که عملیات کربلای ۴ در تاریخ ۵ دی ۱۳۶۵ به فرماندهی سپاه پاسداران و به منظور آماده‌سازی تصرف بصره انجام شد اما با لو رفتن این عملیات ایران شکست سختی خورد و با گذشت نزدیک به یک روز از آغاز عملیات، نیروهای نظامی ایران با به جا گذاشتن تلفات بسیار، عقب‌نشینی کردند. شمار دقیق تلفات ایران در این عملیات روشن نیست اما اکبر هاشمی رفسنجانی در خاطرات خود از کشته‌شدن حدود یک‌هزار نفر و مفقودالاثر شدن سه هزار و ۹۰۰ نفر در این عملیات خبر داده بود.

ماجرای این عملیات در روزهای اخیر با حاشیه های زیادی همراه بوده است.

دکمه بازگشت به بالا