تازه‌های سیاسی

یک نماینده مجلس: هزینه‌های زائد سیاست خارجی می‌تواند ما را در تهران زمینگیر ‌کند

یک نماینده مجلس هشدار داده: که سیاست خارجی ج.ا «هزینه‌های زائد زیادی» دارد و این هزینه‌ها می‌تواند «ما را در خیابان‌های تهران زمینگیر کند».

جلیل رحیمی جهان‌آبادی، نماینده تربت جام، روز یکشنبه ۱۶ دی در نطق پیش از دستور خود، در مجلس گفته است: «هزینه‌های زائد و غیراولویت‌دار کشور، باید حذف شود» و در این زمینه، اتحاد جماهیر شوروی سابق را مثال آورده که به رغم داشتن کلاهک‌های اتمی و نفوذ در دیگر کشورها، دچار فروپاشی شد.

آنطور که خبرگزاری ایسنا گزارش داده، نماینده مردم تربت جام گفته: « امروز مردم برای تامین معیشت و پر کردن شکم‌ فرزندانشان مشکل دارند. ما اگر نتوانیم هزینه‌های اضافی سیاست داخلی و خارجی را درمان کنیم؛ هزینه‌های سنگینی را تقبل خواهیم کرد. آسیب به امنیت ملی ما نه توسط دشمنان، که در خیابان شهرهای ما رخ می‌دهد.

جلیل رحیمی، این عضو کمیسیون حقوقی مجلس افزوده: « آنچه که در خانه واجب است در خانه مصرف کنیم و تلاش کنیم که برای هزینه‌های زائد داخلی و خارجی چاره عقلانی پیدا کنیم. ما به دوست‌یابی، تنش‌زدایی و افزایش همکاری‌ها در منطقه و توجه به اقتصاد به عنوان اولویت اول در داخل نیاز داریم».

جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر با اعتراضات دائم و گسترده مردم نسبت به اوضاع اقتصادی مواجه بوده و پس از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت‌ماه امسال و بازگشت تحریم‌ها، قیمت کالاهای اساسی افزایش یافته، نرخ ارزهای خارجی به شدت بالا رفته و بسیاری از شرکت‌های خارجی از بازار ایران کوچ کرده اند.

از سوی دیگر، جمهوری اسلامی در بسیاری از شاخص‌های جهانی جایگاه پایینی دارد.  طبق گزارش سازمان بین‌المللی شفافیت، ایران از نظر فساد مالی، در میان ۱۸۰ کشور دنیا در رده ۱۳۰ قرار دارد.

سرکوب سیاسی، نقض حقوق بشر، بحران اقتصادی، بحران آب و محیط زیست، بالا رفتن آمار جرایم و زندانیان، سانسور گسترده و اعمال سایر محدودیت‌ها از ویژگی‌هایی است که طی چهار دهه گذشته برای اشاره به ناکامی‌های حکومت جمهوری اسلامی بر شمرده شده اند.

دکمه بازگشت به بالا