اقتصادیتازه‌های سیاسی

۳۲۰ کارگر معدن طلای آق‌دره اخراج شدند

به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران، ایلنا، همزمان با آغاز زمستان، قرارداد ۳۲۰ کارگر فصلی معدن طلای آق‌دره در تکاب آذربایجان غربی تمدید نشد.

کارفرمای معدن آق‌دره که سال‌های گذشته با شکایت از کارگران خبرساز شد، طی روزهای گذشته، ۳۲۰ کارگر فصلی را اخراج کرده است. هر یک از این کارگران، بیش از یک تا ده سال سابقه کاری دارند. شمار کارگران این واحد معدنی ۵۳۰ تن اعلام شده است.

کارگران گفته‌اند: که کارفرما هر سال در فصل زمستان به بهانه عدم امکان کار در سرما، کارگران فصلی را اخراج می‌کند.

این کارگران نگرانند که پس از پایان زمستان نیز امکان بازگشت به کارشان فراهم نشود و برای همیشه بیکار شوند.

کارگران معدن طلای آق‌دره طی سال‌های گذشته بارها در اعتراض به قراردادهای موقت، فعالیت شرکت‌های پیمانکاری و دستمزد پائین اعتصاب کرده‌اند. در جریان یکی از اعتصاب کارگران در بهار ۱۳۹۵ که برای چندین روز ادامه یافت، کارفرما از  کارگران معترض شکایت کرد.

دادگاه رسیدگی کننده به این پرونده ۱۷ کارگر معدن طلای آق‌دره را به اتهام «ممانعت و بازداشتن مردم از انجام کسب و کار با ایجاد هیاهو و جنجال»، «توهین به نگهبان شرکت»، «تخریب لباس و توقیف غیرقانونی نگهبان» و «تخریب عمدی تابلوی شرکت» به شلاق محکوم کرد.

وحید یاری، وکیل کارگران معدن، در خرداد ۱۳۹۵ گفته بود که حکم شلاق موکلانش به اجرا گذاشته شده است.

بهار سال ۱۳۹۶ نیز ساکنان روستاهای نزدیک به این معدن که بهره‌برداری از آن به «مجتمع زرپویان» واگذار شده، به مدت ۴۰ روز مقابل معدن تجمع کردند و خواستار به‌کارگیری کارگران بومی در این معدن شدند.

بهره‌بردار معدن، از معترضان محلی شکایت کرد و شماری از آنان بازداشت و برای چند روز زندانی شدند. رسیدگی به این پرونده در دادگاه آذربایجان‌غربی در جریان است.

دکمه بازگشت به بالا