سیاسیمقاله

نمایندگان ما و نمایندگان آن‌ها

دکتر جلال جلالی‌زاده

✍چند روزی است می‌خواهم در باره‌ی تبعیض کلی نسبت به کوردها و اهل‌سنت به‌ویژه نمایندگان از آن جمله آقای دکتر حاصل داسه مطلبی بنویسم،اما توهین برخورد غیراخلاقی کارمند گمرک با نماینده سراوان مرا در نوشتن این مطلب مصمم‌تر نمود.
✍در جمهوری اسلامی،اهل‌سنت با جمعیتی بیشتر از پانزده ملیون جز در هنگام انتخابات ریاست جمهوری که آرایشان زینتی و مشروعیت بخش نظام است،از احترام و جایگاهی برخی دار نیستند.
✍متاسفانه هیچ رشته و پیوندی در بین اهل‌سنت و نظام که عبارت از مسئولین ذی‌نفوذ و مقامات عالی رتبه باشد، دیده نمی‌شود. نه در «دفتر رهبری»،نه در «مجمع تشخیص » و «شورای نگهبان» و ✍«دفتر ریاست جمهوری» و همه مراکز حکومتی در مرکز، یک ایرانی سنی صاحب نفوذ دیده نمی‌شود. تنها رابط بین اهل‌سنت و حاکمیت نمایندگان مجلس‌اند که از زیر ذره‌بین شورای نگهبان رد می‌شوند تا با توصیه‌ها و تذکرها ضرری برای دیگران نداشته باشند.
✍حال این نمایندگان که گاهی تعدادشان به بیست‌وسه نفر می‌رسد پس ورود چکار می‌کنند؟ سخت‌ترین وظیفه و توقعات و انتظارات اقشار مختلف که خیلی از آن‌ها برآورده نمی‌شود. و چون اکثر آنان یا قبلا سیاسی نبوده و یا با احزاب سیاسی همکاری نداشته‌اند، در تحولات مجلس نقش چندانی ندارند،از سوی دیگر فضای مذهبی مجلس اجازه بروز و ظهور آنان را جز در معاونت کمیسیون‌ها نمی‌دهد. و اگر گاهی شخصی تا هیئت رئیسه‌ی مجلس پیش برود بیش از ی طول نمیحال با این وضعیت،گاهی برخی از آنان با تلاش و اصرار در وزارتخانه‌ای جای پای خود را باز می‌کنند، و بقیه یا روانه شهرستان می‌شوند و یا به افتخار بازنشستگی نایل می‌شوند.
✍این سرنوشت نمایندگان اهل‌سنت است، حال شاید عده‌ای عدم به کارگیری آنان را پس از نمایندگی ناشی از ناتوانی و ناکارآمدی آنان بدانند،اما قطعا چنین چیزی نیست، چون دیگر نمایندگان هیچ سروگردنی بالاتر از نمایندگان اهل‌سنت ندارند.
✍در میان نمایندگان اهل‌سنت افرادی با مدارک عالی داریم، اما چرا بعد از نمایندگی در وزارتخانه‌ای و یا در منصب مهمی به کار گرفته نمی‌شوند، تنها دلیلش نگاه غیر خودی و نامحرمانه نسبت به اهل‌سنت است، که گاهی برخی از آنان پس از نمایندگی تحت پوشش کمیته امداد بوده‌اند.
✍در یک ماه اخیر، هنگامی که دکتر حاصل داسه همکار مجلس ششم از بی‌مهری‌ها و نامهربانی‌هایی که در این دو ماه بر او رفته برایم تعریف می‌کرد،که چگونه به خاطر مسائل مالی و دفاع از بیت المال با برخی از افراد درگیر شده و به جای تشویق حدود دو ماه در وزارتخانه سرگردان است و به ایشان گفتند ما نمی‌توانیم حقوق شما را پرداخت کنیم و شما بهتر است به شهرستان برگردید. راستی کسی که فرزند شهید و یک دور نماینده بوده با مدرک دکترا اینگونه مورد بی‌حرمتی قرار می‌گیره، باید نسبت به دیگران چه رفتاری انجام داد؟
✍یک سوال آیا همه کسانی که مانند آقای داسه در کمیسیون کشاورزی بوده‌اند امروز مانند ایشان در وزارتخانه‌ها سرگردانند؟ آیا واقعا بین نمایندگان سنی و شیعه پس از نمایندگی هیچ تفاوتی نیست؟
✍و اما کلیپ منتشره درباره دکتر درازهی نماینده سراوان بسیار مرا متأسف نمود.کاری به شخصیت ایشان ندارم،چون با وجود درخواست خودش چندین بار به ایشان زنگ زدم جواب نداد.
✍اولا برخورد نادرست یک کارمند غیر متعهد و بی‌اخلاق و توهین‌های زشت و رکیک به نماینده شهرستانی، مانند توهین به همه ملت ایران است.
✍ثانیا اگر این نماینده لباس بلوچی در بر نداشت آیا یک کارمند معمولی برخودش اجازه می‌داد اینگونه وقیحانه او را از اداره بیرون بیندازد؟
✍ثالثا چرا باید قانون و شرح وظایف قوای سه گانه اینگونه از هم گسیخته باشد،که کارمند در مقابل انجام وظیفه شانه خالی کند و نماینده که تنها وظیفه‌اش قانونگذاری و نظارت است، باید با پیگیری کارهای کوچک و رفتن به ادارات با کارمند جزء درگیر شود و شؤون نمایندگی را مراعات نکند.
✍آری! برخورد تحقیرآمیز با نمایندگان اهل‌سنت،نتیجه نگرش کلی و خلاف قانون و اصول کلی عدالت، قسط، مساوات و کرامت انسانی است، که در برخورد با چنین موقعیت‌هایی خود را نشان خواهد داد.
✍به طور قطع اینگونه رفتارها با نمایندگان اهل‌سنت بازتاب بسیار منفی در میان عامه مردم خواهد داشت، و جا دارد مسؤولین عالی رتبه‌ی نظام در این باره بازنگری نمایند.
منبع : کانال نویسنده
? نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه شبکه جهانی کلمه نیست.
? مقاله هاى منتشر شده تنها بازتاب دهنده نظر نويسنده آن است

دکمه بازگشت به بالا