سیاسیمقاله

“تنها یک گام”

یدالله اسلامی، دبیرکل مجمع نمایندگان ادوار مجلس،

✍️ نظارت استصوابی که کاملا غیرقانونی وخلاف قانون اساسی است و لغو آن خواستی اندک و قانونی ولی اثرگذار است.

✍️ انتخابات با وجود نظارت استصوابی از معنا تهی‌شده و پیامدهای ناگواری را رقم زده است. فاصله بین مردم و حاکمیت و گسترش بی‌اعتمادی مقوله‌ای نیست که بتوان به‌سادگی از کنار آن گذشت.

✍️ اصلاح‌طلبان که سال‌ها از انتخابات آزاد سخن گفته و گردش نخبگان را ترویج و تبلیغ کرده‌اند؛ در میدان عمل به نظارت استصوابی آری گفته و با مشارکت فعال درانتخابات و دل بستن به تعداد اندکی از نامزدهای اصلاح‌طلب دل خوش داشته‌اند و به روند انتخابات پیوسته‌اند و مردم با مشارکت فعال امید به بهبود شرایط را با انتخابات گره زده‌اند و اینک آسیب‌های ناشی از عمل نکردن به وعده‌ها دامن اصلاح‌طلبان را نیز گرفته است.

✍️ در انتخابات ریاست‌جمهوری نیز همه سرمایه اصلاح‌طلبان به پای آقای روحانی ریخته شد و آقای روحانی هم به وعده‌های انتخاباتی خود عمل نکرد و زمینه را برای بدبینی به اصلاح امور از طریق انتخابات افزایش داد.

✍️ شرایط به گونه‌ای رقم خورده که روش‌های پیشین با نگاه مثبت مردم مواجه نخواهد شد؛ پس همه دست‌اندرکاران امر سیاست و اداره کشور بایستی برای برون‌رفت از این مشکل به چاره‌اندیشی بنشینند و اصلاح‌طلبان به ناگزیر بایستی به بازنگری سیاست‌های انتخاباتی خود پرداخته و برای اصلاح امور تلاش‌های جدی‌تر و اثربخش‌تری را سازمان و سامان دهند.

✍️ گام نخست برگزاری انتخابات آزاد، لغو نظارت استصوابی است و بدون این اقدام ساده و اولیه امید بستن به اصلاح امور به جایی نخواهد رسید و به ناامیدی‌های بیشتر دامن خواهد زد.

✍️ مشارکت در انتخابات تنها با اصلاح قانون انتخابات و لغو نظارت استصوابی و امکان مشارکت همه نگرش‌ها و گرایش‌ها بدون محدودیت اثرگذار و معنادار بوده و بدون آن فاقد معنای انتخاباتی است.

✍️ این درخواست ساده را همه نهادهای قدرت و تصمیم‌گیری و سیاستگذاران و تصمیم‌گیران و قانونگذاران جدی تلقی کرده و برای حل آن از هم اینک دست به کار شوند.

✍️ لغو نظارت استصوابی گام نخست در مسیر برگزاری انتخابات آزاد است. این گام ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین و شاید اثربخش‌ترین آنها هم باشد.

✍️ روشن‌تر بگویم با توجه به آنچه شده؛ دیگر “تکرار کردن”ها هم پاسخی درخور نخواهد یافت.

✍️ به جای دعوت به مشارکت بایستی دعوت به اصلاح قانون انتخابات نیز در دستور کار و برنامه‌ریزی قرار گیرد.
منبع : کانال تلگرام نویسنده
?نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه شبکه جهانی کلمه نیست.
?تمام مقاله هاى منتشر شده تنها بازتاب دهنده نظر نويسنده آن است**

دکمه بازگشت به بالا