اخبارتازه‌های سیاسی

حسام الدین آشنا: پشت هر ردیف بودجه یک قبیله و یک پدر و مادر قرار دارد

روز یکشنبه ۱۸ آذرماه، حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهوری ایران، با اشاره به «بازنگری در قانون اساسی به شرط باقی ماندن چهار اصل تغییرناپذیر» اظهار داشت: «اگر کسانی با این چهار اصل مشکل داشته باشند، باید به فکر مواجهه‌های سخت‌تر برای تغییرات مورد نظر خود باشند و هزینه‌های آن را بپردازند».

او که در مراسم «روز دانشجو» در دانشگاه تهران سخن می‌گفت، این چهار اصل «تغییرناپذیر» را «اسلامیت، جمهوریت، ولایت فقیه و اعتنای حکومت به آرای مردم» اعلام کرد و گفت: از نظر تئوریک، امکان تغییر قانون اساسی به جز این چهار اصل کلی ممکن است.

آقای آشنا درباره گفته‌های خود مبنی بر «مواجهه‌های سخت‌تر برای تغییرات» و «هزینه‌های آن» توضیح بیشتری نداد.

او با این حال در پاسخ به سوال دانشجویی که پرسید «رنج مردم چه زمانی تمام می‌شود و ما تا چه زمانی باید حضور امثال شما را شاهد باشیم» گفت: «تا وقتی که انتخاب بهتری وجود داشته باشد».

در یک سال گذشته، به ویژه پس از اعتراض‌های دی‌ماه ۹۶ در ایران، شماری از فعالان سیاسی به «اصلاح‌ناپذیر بودن قانون اساسی و نظام فعلی جمهوری اسلامی» اشاره کرده و خواستار «براندازی» شده‌اند.

جناح‌های موسوم به اصولگرا و اصلاح‌طلب در ایران نیز در ماه‌های اخیر بارها به «براندازان» اشاره کرده‌اند.

از جمله سعید حجاریان، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، حدود سه هفته پیش در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفته بود: «اکنون رقیب اصلاحات نه جناح راست بلکه براندازان هستند».

با این حال مشاور رئیس‌جمهوری ایران با اشاره به اینکه «روابط قدرت در ایران خیلی پیچیده است» گفت: رؤسای جمهور یا شخصیت‌های ارشد «بعد از خروج‌شان [از سمت‌های خود] متوجه شدند که خیلی از مسائل را نمی‌دانند».

آقای آشنا از جمله به ردیف‌های خاص در بودجه اشاره کرد و گفت: «پشت هر ردیف بودجه یک قبیله و یک پدر و مادر قرار دارد» و «هر رئیس‌جمهوری فکر کرده که دوستانی دارد و باید آنها را تقویت کند».

دکمه بازگشت به بالا