اخباراقتصادی

تولید خودرو در ایران حدود ۴۰ درصد کاهش یافت

وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران، روز سه شنبه ۲۸ آبان اعلام کرد: تولید انواع خودرو در مهر ماه امسال، ۳۹.۸ درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش پیدا کرده است.
پس از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ بسیاری از شرکت‌های خودروساز خارجی از جمله رنو، مزدا، و هیوندای همکاری خود با جمهوری اسلامی را متوقف کردند.
بر اساس آنچه از ایران گزارش شده، بازگشت تحریم‌های آمریکا، تولیدکنندگان و قطعه‌سازان را با مشکل مواجه کرده است، به طوری که قطعه‌سازان ایران روز یکشنبه ۲۷ آبان ماه با ارسال نامه‌ای به رئیس جمهور خواستار «جلوگیری از بروز فاجعه» در صنعت قطعه‌سازی و حل مشکلات قطعه‌سازان شدند.
بر اساس آمار اعلامی از سوی وزارت صنعت، شرکت ایران‌خودرو به عنوان بزرگترین خودروساز داخلی، با تولید ۲۸۴ هزار و ۹۲۱ دستگاه انواع خودروی سواری در هفت ماه امسال، کاهش تیراژ ۲۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.
در سال‌های اخیر بسیاری از واحدهای قطعه‌سازی به دلیل مشکلات تولید و هزینه‌های بالا تعطیل و هزاران نفر از شاغلین این حوزه از جمله صنعت خودرو سازی بیکار یا تعلیق شده‌اند.
با وجود کاهش تولید خودرو در مهرماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تنها تولید انواع ون، مینی‌بوس و میدل‌باس (مینی‌بوس ۳۰ نفره) افزایش داشته است.

دکمه بازگشت به بالا