اخبارتازه‌های سیاسی

بازتاب پرجنجال سخنان ظریف درباره وجود «پولشویی گسترده» در ایران

سخنان محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه درباره وجود «پولشویی گسترده» در جمهوری اسلامی، بازتاب گسترده‌ای در محافل سیاسی و رسانه‌ای داشت و جنجال‌برانگیز شد.
ظریف دوشنبه ۲۱ آبان با تاکید بر این‌که پولشویی در ایران یک «واقعیت» است، گفته بود: دلیل فضاسازی‌ها علیه لوایح ضد پولشویی، «منافع اقتصادی» افراد است.
ظریف در یک مصاحبه ویدئویی اظهار داشت: «مجموع بودجه دلاری و ریالی وزارت امور خارجه، کمتر از بودجه برخی دستگاه های فرهنگی‌ست، که با ارگان‌های قدرتمند ایران ارتباط دارند و ما نمی‌توانیم با آن فضاسازی مقابله کنیم».
در ماه های اخیر صحنه سیاسی ایران شاهد اختلافات گسترده‌ای بر سر پیوستن ایران به کنوانسیون‌های بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم و مبارزه با پولشویی بود.
بسیاری از امامان جمعه، چهره‌های حکومتی از جمله: فرماندهان سپاه و جمعی از نمایندگان مجلس که در صحن علنی طوماری علیه این کنوانسیون‌ها امضا کردند، از مهمترین مخالفان پیوستن به این کنوانسیون‌ها هستند.
احمد امیرآبادی، عضو هیأت‌رئیسه مجلس، اظهارات ظریف مبنی بر وجود پولشویی گسترده در ایران را تهمتی بزرگ به نظام جمهوری اسلامی ایران دانسته و گفته: «این اظهارات، کاملا به معنای بازی در زمین دشمن است».
نماینده قم اضافه کرد: سخنان وزیر امور خارجه را بسیاری از شبکه‌های معاند نظام در سطح گسترده پوشش داده‌اند و ما از این جهت برای وزیر خارجه کشور متأسفیم».
علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز گفته است: «وزیرخارجه کشورمان باید وزین، دقیق‌ و مستدل‌ موضع‌گیری کند تا موجب سوءاستفاده دشمنان و کشورهای متخاصم نشود».
پیشتر محمد جواد ظریف در صحن علنی مجلس، در دفاع از عملکرد وزارت خارجه گفته بود: «با اطلاع رهبری و مطابق منویات ایشان حرکت کرده‌ایم».
نمایندگان از پاسخ ظریف، قانع شده بودند.

دکمه بازگشت به بالا