سیاسیمقاله

دو خبر در یک روز

محمدجواد اکبرین
این هر دو خبر در یک روز منتشر شده است:

‏۱) محمد‌جواد ظریف، وزیر امورخارجه می‌گوید: «امکانش را ندارم علنی کنم در مورد میزان ⁧#پولشویی ⁩که در کشور صورت می‌گیرد/ کل بودجه وزارت خارجه (۱۱۰۰میلیارد تومان) کمتر است از هزینه برخی دستگاه‌های فرهنگی که ارتباط دارند با ارگان‌های قدرتمند کشور/ کسانی که فقط در یک قلم معامله‌شان ۳۰ هزار میلیارد تومان منافع جابه‌جا می‌شود».

‏۲) با اجازه آیت‌الله خامنه‌ای و ابلاغ سازمان امور مالیاتی، ۱۰ نهاد و بنیاد تحت نظارت رهبری از پرداخت مالیات معاف شدند.

برخی از این نهادها عبارتند از: ستاد اجرایی فرمان امام (که مسئولیتِ فعالیت‌های اقتصادی بیت رهبری را بر عهده دارد). موسسه انتشار آثار رهبری. بنیاد مستضعفان، سازمان تبلیغات اسلامی و جامعةُ المصطفی (آموزش طلاب خارجی) و…

قابل تأمل اینکه در این مدت، تندترین حمله به تصویب لوایح مرتبط با پولشویی، از سوی نماینده رهبری در نیروی قدس سپاه صورت گرفته است!

علی شیرازی بیش از یک‌ماه پیش (۱۷مهر۹۷) در یک سخنرانی در جمع نیروهای سپاه، سکوت در برابر تصویب این لوایح را «بی‌غیرتی» خوانده و گفته بود: «غیرت ما کجا رفته؟ نباید فریاد بزنیم؟/ شورای نگهبان امروز وظیفه دارد جلوی این حرکت را بگیرد».

سرانجام شورای نگهبان نیز همان کاری را کرد که نماینده رهبری در نیروی قدس سپاه و همفکران او می‌خواستند. اما سخنان امروز ظریف، ترجمه‌ی این بخش از سخنرانی علی شیرازی است که می‌پرسید «غیرت ما کجا رفته؟».

تن دادن به محاسبه و پاسخگویی درباره‌ی میلیاردها تومان از حق و خزانه‌ی مردم، البته که غیرت می‌طلبد و این سوال همواره بی‌پاسخ می‌ماند که راستی! «اجازه اصلی» در پولشویی‌های بزرگ و فسادِ کلان اقتصادی را چه کسی صادر می‌کند؟

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه شبکه جهانی کلمه نیست.

دکمه بازگشت به بالا