اخبارتازه‌های سیاسی

درخواست توییتری گزارشگران بدون مرز از سفیر ایران در بریتانیا

سازمان گزارشگران بدون‌ مرز با انتشار توییتی از حمید بعید‌ی‌نژاد سفیر ایران در بریتانیا خواست، به وضعیت فعالان حقوق بشر، روزنامه نگاران و خبرنگاران زندانی در ایران رسیدگی کند.

این درخواست در واکنش به پست توییتری بعیدی‌نژاد مطرح شده است. سفیر ایران در این توییت گفته بود: سفارت این کشور در لندن آماده است به کارکنان ایران‌اینترنشنال برای جدا شدن از این شبکه تلویزیونی کمک کند.

حال، سازمان گزارشگران بدون‌ مرز در واکنش از بعیدی‌‌نژاد خواسته است تا به وضعیت محمد شریفی‌مقدم، کسری نوری، امیر نوری، رضا انتصاری، سینا انتصاری و هنگامه شهیدی، خبرنگارانی که بیش از دوماه است در زندان‌های ایران گم شده‌اند رسیدگی کند و پیگیر دسترسی آن‌ها به وکیل شود.

شورای حقوق بشر سازمان ملل از سال ۱۳۹۰ با استناد به «وضعیت نگران‌کننده حقوق بشر» در ایران  برای این کشور گزارشگر ویژه تعیین کرده است.

گزارش گرانی که هیچ گاه از طرف مقامات جمهوری اسلامی، به آها اجازه سفر و بازدید از ایران داده نشد.

همچنین بر اساس گزارش ها، پیشتر و در جریان بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران در کمیته حقوق بشر سازمان ملل، فهرستی از نقض حقوق بشر و نابرابری ها و سرکوب ها تهیه شده بود و از تهران خواسته شده است با همکاری با گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل، به این پرسش ها پاسخ دهد.

گفتنی است، گزارش‌های ارائه شده توسط گزارش‌گران ویژه حقوق بشر عمدتا بر حوزه‌هایی نظیر اعدام‌ها، نحوه برخورد با دانشجویان، کارگران و منتقدان حکومت متمرکز بوده است.

 

 

دکمه بازگشت به بالا