اخبارایران

محمدرضا خاتمی: در سال ۸۸ هشت میلیون رای به صندوق‌ها اضافه کردند

محمدرضا خاتمی، دبیرکل سابق جبهه مشارکت ایران اسلامی می‌گوید: که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸، در ستاد وزارت کشور «هشت میلیون رای به صندوق‌ها اضافه شد» و «حتما» در آن انتخاباتِ «ناسالم»، «تقلب» شده است.

بدنبال اعلام زودهنگام پیروزی محمود احمدی‌نژاد در آن انتخابات، هواداران میرحسین موسوی و مهدی کروبی به نتیجه انتخابات اعتراض کردند و به خیابان‌ها آمدند.

پس از اعلام حمایت رهبر ایران از احمدی‌نژاد و هشدار به مخالفان درباره ادامه اعتراض‌ها، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به شدت با معترضان برخورد کردند و صدها نفر بازداشت و روانه زندان شدند و تعدادی هم در خیابانها بر اثر شلیک گلوله جانشان را از دست دادند.

علاوه بر قربانیان خشونت‌های نیروی نظامی و شبه‌نظامی در خیابان‌ها که تعداد آنها دهها تن اعلام شده است، دستکم سه نفر نیز در بازداشتگاه کهریزک کشته شدند.

رهبران جنبش سبز (مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد) که از سلامت انتخابات ۸۸ انتقاد کردند و نتیجه را نپذیرفتند نیز، چندماه پس از آن اعتراض‌ها حصر خانگی شدند و تا کنون نیز در همان شرایط نگهداری می شوند.

محمدرضا خاتمی اظهارات خود درباره آن انتخابات را در گفت‌وگوی تصویری با هشتمین برنامه «رودر رو» بیان کرده که از سوی امیرحسین ثابتی، از طرفداران سرسخت محمود احمدی‌نژاد، اجرا می‌شود.

وی گفته است که هنوز هم بعد از گذشت چند سال معتقد به وقوع «کودتای انتخاباتی» در آن انتخابات است و «ما هنوز هم به روند انتخابات ۸۸ اعتراض جدی داریم».

محمدرضا خاتمی به صراحت گفته که نه در پای صندوق‌ها، بلکه «در ستاد انتخاباتی وزارت کشور تقلب صورت گرفته است. هشت میلیون رای به صندوق‌ها اضافه شد».

وی با اشاره به اینکه «گفته می‌شود کل کشور ۳۹ میلیون رای دادند، در حالی که آرای صندوق‌ها ۳۲ میلیون بوده»، افزوده که این اطلاعات را از «افراد مطلع» بدست آورده است.

دبیرکل سابق جبهه مشارکت در مخالفت با اظهارات مقام‌های جمهوری اسلامی که همواره دست خارجی‌ها را پشت اعتراض‌های خیابانی به نتیجه این انتخابات معرفی می‌کنند نیز گفته است: «دست هیچ بیگانه ای نیز پشت قضایا نبود. آن چه که بود مردم بودند. خود مردم آمدند».

دکمه بازگشت به بالا