اخبارایران

افزایش یک میلیون تومانی نرخ سبد معیشت در ایران

رئیس کمیته مزد کانون عالی شوراها در ایران با انتقاد از اظهارات گوناگون نمایندگان مجلس در زمینه حمایت از کم‌درآمدها، از افزایش نرخ سبد معیشت نسبت به اسفندماه، به یک میلیون و بیست هزار تومان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، فرامرز توفیقی، رئیس کمیته مزد کانون عالی شوراها گفته است: «سبد معیشت نسبت به اسفندماه، یک میلیون و بیست هزار تومان افزایش نرخ داشته‌؛ آن وقت نمایندگان مجلس به طرح‌های غیرقابل اعتماد و بعضاً ناهمخوان خود دل‌ خوش کرده‌اند».

وی افزود: «در شرایطی که برگزاری جلسه شورای عالی کار به تاخیر افتاده‌ و این مساله به انتقادات فعالان کارگری دامن زده است، نمایندگان مجلس از طرح‌های مختلف، غیر قابل اعتماد و بعضاً ناهمخوان برای حمایت از اقشار کم‌درآمد رونمایی می‌کنند».

رئیس کمیته مزد کانون عالی شوراها با تاکید بر ضرورت برگزاری جلسه شورای‌عالی کار و ترمیم دستمزد، بیان کرد: «محاسبات ما در مهرماه، نشان‌دهنده کاهش ۹۰ درصدی قدرت خرید دستمزد است. براساس این محاسبات، نرخ سبد معیشت به نسبت اسفند سال گذشته، یک میلیون و بیست هزار تومان افزایش داشته است؛ علیرغم همه‌ی اینها، دولتی‌ها هیچ تلاشی برای احقاق حق کارگران و برگزاری جلسه‌ی به تعویق افتاده دستمزد، انجام نمی‌دهند».

فرامرز توفیقی اضافه کرد: «در این محاسبات، تکانه‌های قیمتی اخیر که برخی اقلام ضروری خانوار مانند روغن و برنج را فراگرفته، لحاظ نشده‌ است و اگر اینها هم در نظر گرفته شوند، عقب ماندگی مزدی شاید به بیش از یک میلیون و صد هزار تومان نیز برسد».

رئیس کمیته مزد کانون عالی شوراها با تاکید بر ناهمگون بودن طرح‌های مطرح‌شده در مجلس برای حمایت از اقشار کم‌درآمد، اظهار داشت: «حرف‌های نمایندگان مجلس، وعده‌ی سر خرمن است که فقط می‌خواهند التهاب ناشی از کاهش قدرت خرید را در جامعه بخوابانند و روی جریان تندِ ناتوانی معیشتی مردم موج‌سواری کنند و برای خودشان معروفیت بخرند».

دکمه بازگشت به بالا