اخباراقتصادی

شرکت‌های نفتی بزرگ جهان، از افت «بیش از انتظار» صادرات نفت ایران خبر دادند

برخی مدیران شرکت‌های نفتی که در کنفرانس «نفت و پول» در لندن شرکت کرده‌اند، به خبرگزاری بلومبرگ گفته‌اند: صادرات نفت ایران به خاطر بازگشت تحریم‌های آمریکا بسیار بیشتر از آنچه قبلا پیش‌بینی می‌شد، آسیب خواهد دید.

جرِمی وِیر٬ مدیر اجرایی شرکت ترافیگورا٬ در این زمینه اظهار داشت: «صادرات روزانه نفت ایران احتمالا تا دو میلیون بشکه کاهش خواهد یافت.»

متوسط صادرات نفت و میعانات گازی ایران در سال گذشته میلادی، ۲.۵ میلیون بشکه بوده است. بدین ترتیب، انتظار می رود کل صادرات روزانه نفت ایران به ۵۰۰ هزار بشکه برسد.

مدیر اجرایی شرکت ترافیگورا گفته است: صادرات نفت ایران نهایتا در آینده می‌تواند به صفر برسد.

مدیران شرکت‌های ویتول و گانووِر نیز که از دلالان عمده نفت در جهان هستند، اعلام کرده اند: میزان افت صادرات نفت ایران، می‌تواند دو برابر بیشتر از آن چیزی باشد که بسیاری از کارشناسان پیش بینی کرده‌اند.

یان تایلور مدیرعامل شرکت ویتول گفته است: «صادرات نفت ایران بیشتر از آن چیزی که گفته می‌شد، کاهش می‌یابد و عوامل زیادی دست به دست هم داده است تا قیمت‌های جهانی نفت به ۸۵ دلار برسد. با این حال، بازار از نفت مملو است و کمبودی وجود نخواهد داشت.»

این مقام مسؤول در شرکت نفتی ویتول اعلام کرده است: به رغم تلاش‌های اتحادیه اروپا، هیچ شانسی برای شرکت‌های نفتی این اتحادیه به منظور ادامه واردات نفت از ایران وجود ندارد.

هم‌زمان با این گزارش، اداره اطلاعات انرژی آمریکا طی گزارشی در سایت رسمی خود اعلام کرده است: «میزان افت صادرات نفت ایران بیشتر از آن چیزی خواهد بود که انتظار می‌رود و در میان‌مدت٬ نگرانی‌ای از کمبود نفت در بازارها وجود ندارد».

گفتنی است: میزان افت صادرات نفت ایران بسیار بیشتر از میزان افت تولید کشور است و نشان می‌دهد که ایران بخش عظیمی از نفت فاقد مشتری خود را ذخیره می‌کند.

 

دکمه بازگشت به بالا