تازه‌های سیاسی

آمریکا: شرط کمک به بازسازی سوریه خروج ایران است

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد: در صورتی که نیروهای ایران از سوریه خارج نشوند، آمریکا هیچ کمکی به بازسازی این کشور در دوره بعد از جنگ نخواهد کرد.

مایک پمپئو همچنین از اعمال شدیدترین فشارها بر نظام ایران در سراسر منطقه خاورمیانه خبر داد.

وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به شرایط حاکم بر سوریه تصریح کرد: اگر این کشور نسبت به خروج  نیروهای مورد حمایت ایران از خاک خود به آمریکا اطمینان ندهد، یک دلار هم برای بازسازی دریافت نخواهد کرد.

مایک پمپئو اظهار داشت: بشار اسد از رهگذر حمایت ایران و روسیه تقویت شد.

وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد:  «نابودی داعش که زمانی از اولویت‌های» این کشور بود، هم‌چنان از اولویت برخوردار است و اکنون دو هدف دیگر نیز به آن اضافه شده است که عبارتند از: حل صلح‌آمیز بحران سوریه و خروج  کامل ایران و نیروهای تحت حمایت نظام تهران از این کشور.

قابل به اشاره است: پیشتر آمریکا قصد داشت با ۲۳۰ میلیون دلار به بازسازی سوریه کمک کند، اما در پی اعلام آمادگی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس برای شرکت در بازسازی سوریه، از تخصیص این مبلغ برای کمک به سوریه عقب‌نشینی کرد.

سخنان پمپئو نشان می‌دهد که آمریکا قصد خروج از سوریه را ندارد. پیشتر نیز جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرده بود: نظامیان آمریکا مادام که ایران از سوریه خارج نشود، در این کشور خواهند ماند.

در پی انقلاب مردم سوریه از سال ۲۰۱۱، حمایت  مالی و نظامی حکومت ایران از رژیم بعثی اسد صدها هزار کشته و هفت میلیون آواره برجای گذاشته است.

در این رابطه گروه ویژه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است: نظام تهران برای جنگ‌افروزی در خاورمیانه، از جمله: حمایت از رژیم بعثی سوریه، ۱۶ میلیارد دلار از ثروت ملت ایران را هزینه کرده است.

گفتنی است: چندین هزار نفر از نیروهای ایرانی و شبه‌نظامیان وابسته به نظام تهران، در جریان دفاع از حکومت بعثی سوریه کشته شده‌اند؛ تهران، از قربانیان حمایت از بشار اسد بعثی، با عنوان «شهدای مدافع حرم» یاد می‌کند.

دکمه بازگشت به بالا