اخبارایران

درخواست نماینده خامنه‌ای برای رد لایحه کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم

همزمان با «تهدید به قتل» شماری از نمایندگان مجلس به دلیل رای مثبت به لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم، نماینده رهبر نظام در نیروی قدس سپاه پاسداران، از شورای نگهبان خواست: این لایحه را رد کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، از رانه‌های وابسته به سپاه، علی شیرازی، تصویب این لایحه را به معنای جلوگیری از حمایت تهران از گروه‌های مورد حمایت خود در لبنان، سوریه و عراق دانست.

وی تاکید کرد: «شورای نگهبان وظیفه دارد جلوی این حرکت را بگیرد».

مجلس ایران روز یکشنبه در یک جلسه جنجالی و پس از چهار ماه، لایحه «الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم» را تصویب کرد.

نماینده رهبر نظام در نیروی قدس سپاه پاسداران، در واکنش به این اقدام با اشاره به مخالفت سابق آیت الله خامنه ای با تصویب این لایحه تصریح کرد: تصویب این لایحه بدین معناست که «ما دست حمایت از لبنان، سوریه و عراق برداریم»

سخنان علی شیرازی درباره موضع علی خامنه ای در برابر این لایحه در حالی بیان شده است که با وجود مخالفت قبلی رهبر نظام ایران، روز یک شنبه در جلسه علنی مجلس اعلام شد که رهبری با تصویب این لایحه مخالفتی ندارد.

بر اساس نامه‌ای که از دفتر آیت الله خامنه ای به مجلس ارسال شده، وی گفته است: «آنچه من در دیدار با نمایندگان راجع به لوایح چهارگانه و کنوانسیون‌ها گفته‌ام مربوط به اصل کنوانسیون‌ها بود و نه کنوانسیون خاص؛ لذا با بررسی این لوایح در مجلس مخالفتی ندارم.»

با این حال رسانه‌های نزدیک به آیت الله خامنه ای، همچنان شدیدا به این لایحه حمله می‌کنند.

به گفته شماری ازناظران، نرمش آیت الله خامنه ای در قبال تصویب این لایحه، به سبب نگرانیهای گسترده حاکمیت از بن بست و شرایط دشواری است که در نتیجه سیاست های داخلی و خارجی نظام، در پیش دارد.

برخی از کارشناسان، عدم مخالفت علی خامنه ای با تصویب این لایحه در پاسخ به نامه مجلس را مهری بر افسانه «سازش ناپذیری رهبر نظام» عنوان کرده اند.

 

دکمه بازگشت به بالا