اخبارایران

توفان شن در سیستان و بلوچستان بار دیگر ده‌ها نفر را روانه بیمارستان کرد

در پی شدت گرفتن توفان شن در استان سیستان و بلوچستان، که پیشتر منجر به تعطیلی تمام ادارات شده بود، ده‌ها نفر روز یک‌شنبه، ۲۱ مردادماه، در این استان روانه بیمارستان‌ها شدند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، به نقل از مدیرکل مدیریت بحران در استانداری سیستان و بلوچستان، از روز شنبه تاکنون، و همزمان با افزایش سرعت توفان «۲۴۶ نفر» به بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند.

عبدالرحمن شهنوازی دلیل مراجعه این افراد به بیمارستان را «مشکلات تنفسی ناشی از توفان و گرد و خاک» عنوان کرد.

به گفته این مقام، مراجعان به بیمارستان دچار «حمله‌های تنفسی» شده‌اند و ۴۶ نفر از آنها به دلیل «نیاز به مراقبت بیشتر» در بیمارستان بستری شده‌اند.

پیشتر یک مقام هواشناسی در سیستان و بلوچستان سرعت توفان را ۱۱۹ کیلومتر بر ساعت عنوان کرده بود.

علی ملاشاهی، رئیس کمیته هشدار هواشناسی در این استان، نیز اعلام داشته: «در ۲۴ ساعت گذشته وزش باد در ایستگاه زابل به ۱۱۹ کیلومتر بر ساعت رسید.»

به گفته آقای ملاشاهی، «غلظت گردوغبار در فرودگاه زابل ۶۰ برابر حد مجاز گزارش شده است».

ساکنان استان سیستان و بلوچستان طی چند ماه گذشته مدام با آلودگی هوا و ریزگردها دست و پنجه نرم کرده‌اند.

در تیرماه سال جاری نیز توفان شن بیش از صد تن را روانه بیمارستان کرد.

خشکی تالاب هامون، خشکسالی سیستان و تغییرات اقلیمی، علاوه بر سلامت مردم، وضعیت کشاورزی و زندگی روزمره را هم دچار مشکل کرده.

به گفته نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها، خشکسالی به ‌اندازه‌ای مردم این استان را فقیر کرده که کودکان «بدون صبحانه» به مدرسه می‌روند، «برخی از مردم ماه‌هاست که چشم‌شان به یک تکه گوشت هم نیفتاده است» و با «نان خشک» سر می‌کنند.

گفتنی است، سیستان و بلوچستان که اکثر ساکنان آن سنی‌مذهب هستند، از محروم‌ترین استان‌های ایران است و خشکسالی و آلودگی هوا نیز چالش‌های این استان را چند برابر کرده است.

 

دکمه بازگشت به بالا