اخبارایران

۸ میلیون فارغ التحصیل به دنبال مهاجرت هستند

شورای عالی انقلاب فرهنگی از وجود هشت میلیون نفر فارغ التحصیل علاقه مند به مهاجرت خبر داده است و گفته: صرفا ۴۰۰ هزار نفر برای مهاجرت برنامه دارند.

خبرگزاری حکومتی فارس در گزارش ضمن اشاره به پژوهش صورت گرفته در سال ۱۳۹۴ در مورد تمایل به مهاجرت در کشور، اعلام کرده که براساس نتایج این پژوهش، حدود ۸.۱ میلیون نفر ازایرانیان به مهاجرت از کشور تمایل داشتند و از این تعداد نیز صرفا ۴۰۰ هزار نفر اعلام کرده اند برای مهاجرت برنامه دارند.

بر اساس پژوهشی که شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام داده، فارغ التحصیلان رشته های مهندسی، بیشترین مهاجرت از کشور را دارند و ایران یکی از کشورهایی است که تعداد زیادی از دانشجویان و فارغ التحصیلان آن، به خارج از کشور مهاجرت می کنند.

لازم به اشاره است که از مهاجرت متخصصین و نخبگان علمی از ایران، به عنوان فرار مغزها یاد می شود، موضوعی که یکی از بزرگترین معضلات اجتماعی، اقتصادی و آموزشی کشور است.

پیشتر دکتر رشید حیدری مقدم (قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی همدان) در رابطه به مسئله فرار مغزها از ایران گفته بود: خروج ۱۸۰ هزار نفر از دانش‌آموختگان کشور در سال ۱۳۹۴ و مهاجرت آنها به دیگر کشورها از جمله کانادا برابر است با مجموع درآمد نفت، که فاجعه‌ای برای کشور است. وی افزود: بدترین اتفاق در پدیده فرار مغزها فرار ژن از کشور است که به احتمال زیاد کشور در دهه آینده با پدیده پایین آمدن آی‌کیو یا فکر خلاق و نوآور مواجه خواهد شد.

به اعتقاد جامعه‌شناسان از علتهای مهم مهاجرت نخبگان از ایران: عدم وجود تعادل میان جمعیت، منابع و امکانات است و زمانیکه افراد جامعه درآمد و امکانات خود را شایسته و منطبق با تحصیلات، تلاش و موقعیت خود ندانند، به فکر ترک جامعه می‌افتند.

دکمه بازگشت به بالا