اخبارایران

دلار با سه قیمت در اقتصاد ایران

با وجود اینکه بانک مرکزی ایران طی صدور اطلاعیه‌ای ابراز خوشبینی کرده، که بازار ارز به ثبات برسد و در عین حال در مورد تامین کالاهای ضروری با دلار ۴۲۰۰ تومانی اطمینان داده، روز یک‌شنبه، هر دلار آمریکا در بازار ثانویه ۹۲۵۳ و در بازار آزاد تا ۱۰۲۰۰ تومان معامله شد.

بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای که روز شنبه،‌۲۰ مردادماه، منتشر کرده اعلام کرده است: که در حال تعریف ساز و کاری‌ است که بتواند به تقاضای ارزی مردم که برای حفظ ارزش دارایی‌هایشان است، از طریق «شبکه بانکی و صرافی‌ها» پاسخ دهد.

پس از شکست طرح دلار ۴۲۰۰ تومانی که از آن به عنوان سامانه نیما یاد شده، در طرحی دیگری، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران، برای واردات کالاهای اساسی (اولویت اول)، مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای (اولویت دوم) و گروهی از کالاهای مصرفی (اولویت سوم) را تعریف کرد؛ اما با گذشت چند روز از طرح بسته جدید ارزی ارایه شده توسط بانک مرکزی، همچنان بازار ارز در حالت آشفته بسر میبرد.

گفتنی است: مطابق این بسته تنها به کالاهای اساسی دلار ۴۲۰۰ تومانی تعلق می‌گیرد و واردات‌کنندگان ارز مورد نیاز خود را از بازار ثانویه تهیه می‌کنند.

صرافی‌ها نیز در این بسته جدید می‌توانند دلار را بر حسب نرخ بازار خرید و فروش کنند. در بسته قبلی خرید و فروش در بازار آزاد قاچاق اعلام شده بود.

 

دکمه بازگشت به بالا