اخبارایران

آمریکا: روسیه مسئول یک حمله شیمیایی در بریتانیا بوده و تحریم می‌شود

دولت ایالات متحده، با تاکید بر اینکه دولت روسیه، با بکارگیری سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیکی، قوانین بین المللی را، نقض کرده است، اعلام کرده: تحریم‌های جدیدی را علیه مسکو وضع خواهد کرد.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: به دنبال تلاش برای ترور «سرگئی اسکریپال» جاسوس دوجانبه سابق روس و دختر او در بریتانیا، با استفاده از عامل عصبی نوویچوک، ایالات متحده اطمینان یافته است: دولت فدراسیون روسیه برخلاف قوانین بین المللی، از سلاح های شیمیایی یا بیولوژیکی استفاده کرده است.

در بیانیه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، آمده است: در همین ارتباط، تحریم‌هایی علیه مسکو در نظر گرفته شده، که پس از پایان دوره ۱۵ روزهِ اطلاع رسانی به کنگره، اجرایی خواهند شد.

لندن، روسیه را مسئول مسمومیت سرگئی اسکریپال و دخترش یولیا در شهر سالزبوری انگلستان، با استفاده از عامل عصبی با کاربرد نظامی ساخت آن کشور در دوران اتحاد جماهیر شوروی، می‌داند.

بریتانیا در واکنش به این اقدام مسکو ۲۳ دیپلمات‌ روس را اخراج کرد و برخی دیگر از کشورهای جهان نیز، از جمله ایالات متحده، در حمایت از موضع لندن دستور اخراج شماری از دیپلمات‌های روسیه را از خاک خود صادر کردند.

روابط غرب، به ویژه ایالات متحده و بریتانیا، با مسکو در چند سال اخیر به دلیل اختلاف بر سر برخی مسائل عمده – مانند بحران اوکراین، بحران سوریه و همچنین دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ در آمریکا – به تیره شده است.

دکمه بازگشت به بالا