اخبارایرانتازه‌های سیاسی

عفو بین‌الملل خواستار آزادی فوری همه بازداشت‌شدگان در اعتراضات اخیر شد

در ایران با آغاز دور تازه اعتراضات خیابانی، بازداشت معترضان نیز گسترش یافت. سازمان عفو بین‌الملل، ضمن ابراز نگرانی از وضعیت بازداشت‌شدگان، از مقام‌های ایران خواسته است: همه کسانی را که به‌دلیل شرکت در تظاهرات اعتراضی بازداشت‌ شده‌اند، آزاد کنند و در مورد کشته شدن رضا اوتادی، یکی از تظاهرکنندگان تحقیقات مستقل صورت گیرد.

تظاهرات اعتراضی در چندین شهر ایران، ۹ مردادماه از منطقه شاپورنو اصفهان آغاز شد، و به سرعت به سایر شهرهای کشور از جمله کرج، تهران، رشت، مشهد، اراک، اهواز، کرمانشاه، شیراز و کازرون گسترش یافت. در این اعتراضات مردم به خیابان‌ها آمدند و نارضایتی خود را نسبت به مشکلات اقتصادی، که در پی تورم و کاهش ارزش ریال افزایش یافته است، نشان دادند. آن‌ها همچنین، شعارهایی علیه نظام دیکتاتوری، حکومت ایران و رهبران آن نیز سر دادند.

عفو بین‌الملل در واکنش به موج بازداشت‌های گسترده اخیر در تظاهرات اعتراضی هفته گذشته بیانیه‌ای صادر کرد و در آن نسبت به خشونت و بدرفتاری با بازداشت‌شدگان هشدار داد.

در این بیانیه گفته‌شده که بازداشت‌شدگان را به بازداشتگاه‌های مخفی  نیروی‌های امنیتی و اطلاعاتی منتقل کرده‌اند و کنترلی بر این بازداشتگاه‌ها وجود ندارد.

عفو بین‌الملل همچنین مقابله نیروهای امنیتی با تظاهرکنندگان در شهرهای مختلف را غیرضروری، افراطی و خشونت‌آمیز خوانده و از کشته شدن رضا اوتادی، جوان ۲۶ ساله‌ در روز ۱۲ مرداد در کرج خبر داده است. این سازمان تصریح کرده است: برخی شواهد نشان می‌دهند که پلیس برای متفرق کردن تظاهرکنندگان به اوتادی شلیک کرده است.

اعتراضات اخیر تاکنون از سوی مقام‌های حکومتی ایران به عوامل خارجی نسبت داده شده است.

اعتراضات کارگران، معلمان و سایر حقوق‌بگیران به تعویق مزدها و تنزل مداوم سطح زندگی که در ماه‌های گذشته ادامه داشته، با سقوط ارزش پول ملی گسترش یافته و اقشار دیگری به آن پیوستند. موج افشای پرونده‌های فساد و سوءاستفاده‌های مالی مقام‌های دولتی و حکومتی از منابع ملی یکی دیگر از عوامل گسترش نارضایتی‌ها در ایران است.

دکمه بازگشت به بالا