جهان

رجب طیب اردوغان به عنوان رئیس جمهور جدید ترکیه سوگند یاد کرد

رجب طیب اردوغان روز دوشنبه ۱۸ تیرماه، پس از آنکه با کسب بیش از ۵۰ درصد آرا، رقبای خود را پشت سر گذاشت، به عنوان رئیس جمهور جدید ترکیه سوگند یاد کرد.
ابتدا مراسم تحلیف رییس جمهوری جدید ترکیه در پارلمان این کشور برگزار شد و سپس آقای اردوغان در جمع هزاران مهمان خارجی در کاخ ریاست جمهوری در آنکارا سخنرانی کرد.
آقای اردوغان در این مراسم گفت: ما سیستمی را کنار گذاشتیم که در گذشته به کشور هزینه‌های سیاسی و اقتصادی سنگینی را تحمیل کرده بود.
قابل ذکر است که پیش ازین، نخست وزیر در ساختار سیاسی ترکیه، قدرت بسیاری داشت اما حال با حذف این پست، که بر اساس یک همه پرسی در فروردین ماه ۹۶ صورت گرفته، مقام رئیس جمهوری در آن کشور از اختیارات گسترده‌ای برخوردار شده که تا پیش ازین در آن کشور بی سابقه بوده است.
رجب طیب اردوغان بیش از ۱۵ سال است که قدرت را در ترکیه در دست دارد. او به مدت یازده سال نخست وزیر ترکیه بود و در سال ۲۰۱۴ به عنوان رییس جمهوری این کشور انتخاب شد.
در کابینه جدید دولت آقای اردوغان، خلوصی آکار که پیش از این رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه بود به عنوان وزیر دفاع معرفی شد. مولود چاووش اوغلو هم در مقام وزیر خارجه آن کشور ابقا شد.

دکمه بازگشت به بالا