ایران

سرنوشت نامعلوم صدها شهروند عرب اهوازی پس از بازداشت

پس از اعتراضات فروردین‌ماه سال۹۷ در اهواز و شهرهای دیگر، همچنان صدها شهروند عرب اهوازی، در حالت بلا تکلیفی و نامعلوم در بازداشتگاها بسر می برند.
اعتراضات اخیر در اهواز به دنبال پخش یک برنامه تلوزیونی در صدا و سیمای ایران آغاز شد، معترضان این برنامه را، اقدامی در جهت حذف مردم عرب از جغرافیای خود تلقی کرده، و در پی آن تجمعاتی در شهرهای مختلف این استان از جمله اهواز به مدت یک هفته برگزار شد.
در این اعتراضات افراد بسیاری دستگیر شدند. گرچه تاکنون آمار رسمی از تعداد افراد بازداشت‌شده ارائه نشده است؛ اما برخی فعالان حقوق بشر از بازداشت بیش از ۵۰۰نفر از شهروندان و فعالان عرب خبر دادند.
خانواده‌های تعدادی از بازداشتی‌ها در مقابل زندان شیبان، استانداری، دفاتر نمایندگان مجلس خبرگان و نمایندگان مجلس شورای ایران تجمعاتی برپا کردند و نسبت به بی‌خبری از وضعیت فرزندان‌شان و بلاتکلیفی پروندهای آن‌ها اعتراض نمودند.
جواد الباجی نماینده اهواز در گفتگو با روزنامه اعتماد تعداد افراد بازداشت شده را ۱۵۰نفر اعلام کرد.
وی همچنین افزود: «واقعيت اين است كه همه تجمعات و اعتراضات، مدنی بود و هيچ تخريبی صورت نگرفته است. تمامي اعتراض‌ها در لوای كلام بوده و كاملا كنترل‌شده است. معترضان به هيچ عنوان قصد نداشتند كشور را به سمت ناآرامی ببرد يا كاری كنند كه به نظام لطمه وارد شود».
یکی از فعالان مدنی اهواز که از نزدیک پرونده افراد بازداشت شده را پیگیری می‌کند می‌گوید: «بازداشت شدگان سه دسته هستند؛ افرادی که در خود تجمعات دستگیر شدند، افرادی که در محل کار و یا منزل خود بازداشت شدند و دسته سومِ دستگیرشدگان، از فعالان مدنی و سیاسی هستند که در روزهای پس از تجمعات زندانی شدند.

دکمه بازگشت به بالا