ایران

خودداری چین از تضمین خرید نفت ایران

با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، دوشنبه هفته جاری، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، برای رایزنی با چین، برای تضمین منافع ایران از حفظ برجام راهی آن کشور شد.
خبرگزاری رویترز، چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت‌ماه از قول سه منبع مطلع گزارش داد: که سعید خوشرو، مدیر روابط بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران، نیز همراه آقای ظریف راهی چین شده بود، تا از پالایشگاه‌های این کشور برای ادامه واردات نفت ایران، به‌رغم تحریم‌های آمریکا تضمین بگیرد.
این گزارش می‌افزاید که هم دولت چین و هم پالایشگاه‌های این کشور اظهار «امیدواری» کرده‌اند که واردات نفت از ایران را ادامه دهند، اما از دادن تضمین خودداری کرده‌اند.
چین بزرگترین مشتری نفتی ایران است که در سه‌ماهه اول سال جاری میلادی روزانه ۶۵۵ هزار بشکه، یعنی بیش از یک‌چهارم کل نفت صادراتی ایران را خریده‌است.
در دوران تحریم‌ها نیز این کشور مشتری نیمی از نفت صادراتی ایران بود. رویترز می‌نویسد که در آن زمان شرکت‌های چینی، خرید نفت از ایران را برای گرفتن معافیت از تحریم‌های آمریکا کاهش دادند. ایران در فاصله سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ نیمی از ظرفیت صادرات نفت خود را از دست داد و حدود ۸۰ میلیارد دلار دچار زیان شد.
رویترز می‌نویسد که آقای خوشرو با مدیران شرکت «زوهای زنرونگ» که سهمی ۹۰ درصدی در کل نفت وارداتی چین از ایران دارد، و همچنین شرکت سینوپک نیز دیدار کرده‌است.
اخیراً دونالد ترامپ اعلام کرد که هم‌اکنون سطح تولید جهانی نفت برای کاهش «چشمگیر» صادرات نفت ایران کافی است.

دکمه بازگشت به بالا