اخبارجهان اسلام

ده ها شهید وبیش از ۲۲۳۸ مجروح در تظاهرات غزه

در آستانه افتتاح سفارت آمریکا دربیت‌المقدس، تظاهرات ده‌ها هزار فلسطینی در نوار  غزه به خشونت کشیده شده وتا کنون صدها تن کشته وزخمی شدند .

به گزارش تارنمای شبکه جهانی کلمه ، تازمان تحریر خبر ، منابع فلسطینی شمار شهدای فلسطینی را  ۴۳ تن اعلام کرده اند . همچنین  بیش از ۲۲۳۸ فلسطینی دیگر نیز دراین تظاهرات مجروح شدند .

همزمان سندیکای روزنامه نگاران فلسطین امروز با انتشار بیانیه ای خبر داد: ۶ روزنامه نگار هنگام پوشش راهپیمایی بزرگ در مرز نوار غزه توسط نظامیان اسرائیل زخمی شدند.

در این بیانیه، اسامی روزنامه نگاران یاد شده را عمر حمدان فیلمبردار تلویزیون الجزایر، احمد زقوت فیلمبردار خبرگزاری رویترز، محمد الدویک، عبدالله الشوربجی و فرحان ابوحداید کارمندان روزنامه های محلی عنوان کرده است .

از دیگر سو ، کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین به مناسبت هفتادمین سالگرد روز «نکبت» اعلام کرد: افتتاح سفارت آمریکا در قدس اشغالی “نکبت جدید” است.

در این بیانیه تاکید شده : “نکبت با تمام اشکالش ادامه دارد. اسرائیل با حمایت آمریکا ظلم خود را با اجرای نقشه طرح ریزی شده برای یهودی سازی اماکن فلسطینیان و سرقت تاریخ، فرهنگ و زمین مردم فلسطین ادامه می دهد”.

این بیانیه می افزاید : پایتخت اشغالی ما امسال مورد تجاوز قانونی، سیاسی و اخلاقی قرار گرفته و حقوق فلسطینیان عمدا سرقت می شود.

به گفته منابع خبری ، اعتراض‌ها در مرز غزه با درخواست بازگشت به سرزمین‌ها پدری هم‌زمان با هفتادمین سالگرد تاسیس اسرائیل، از چند هفته پیش آغاز شده و امروز با افزایش چشمگیر شرکت‌کنندگان در تجمع‌های اعتراضی به اوج خود رسیده است.

فلسطینیان سالروز تشکیل اسرائیل در ۲۵ اردیبهشت را یوم النکبه خود می‌دانند.

بر اساس تصمیم دونالد ترامپ، که پانزدهم آذر سال گذشته بیت المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت، آمریکا روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت را برای انتقال سفارت خود از تل‌آویو به بیت المقدس تعیین کرد.

اما هزاران فلسطینی غزه از بامداد دوشنبه در طول مرزهای باریکه غزه  تظاهرات اعتراضی برگزار کرده‌اند. گزارش شده که دستکم ۲۰ هزار فلسطینی در تجمع‌های ساعات اولیه این اعتراض مشارکت کردند.

در بیت‌المقدس مراسم گشایش سفارت‌خانه آمریکا که با دستور جنجالی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا صورت می‌گیرد، بعد از ظهر امروز دوشنبه ۱۴ آوریل (۲۴ اردیبهشت) با حضور ایوانکا ترامپ و جرد کوشنر، دختر و داماد آقای ترامپ برگزار می‌شود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در توییتی امروز را “روزی بزرگ برای اسرائیل” خوانده است.

قرار است یک سفارت کوچک موقتا در داخل ساختمان کنسولگری آمریکا در بیت‌المقدس افتتاح شود و بعدا کل سفارت به محلی بزرگتر در این شهر منتقل شود.

دکمه بازگشت به بالا