جهان اسلام

تجمع اعتراضی مسلمانان اویغور مقابل ساختمان اتحادیه اروپا

هزاران تن از مسلمانان اویغور در اعتراض به «سکوت اتحادیه اروپا» در قبال برخورد حکومت چین علیه مسلمانان ترکستان شرقی، مقابل ساختمان اتحادیه اروپا در بروکسل تجمع کردند.
نزدیک به ۵۰۰۰ مسلمان اویغوری با برگزاری تظاهرات در بروکسل؛ پایتحت بلژیک و تجمع مقابل ساختمان اتحادیه اروپا، به اوضاع نابسامان و «برخورد غیرانسانی» نیروهای امنیتی چین علیه مسلمانان این کشور به‌ویژه در استان سین‌کیانگ یا همان (ترکستان شرقی)، اعتراض کردند.
بنا بر گزارش ها در این زمینه تظاهرکنندگان خواستار آزادی بیش از یک میلیون مسلمان اویغوری شدند که در پادگان‌های نظامی چین با عنوان «مراکز آموزشی» نگهداری می‌شوند. آنان همچنین از اتحادیه اروپا خواستند به سکوت خود در قبال فشارها و مشکلاتی که مسلمانان اویغور با آنها مواجه هستند پایان دهد.
تجمع‌کنندگان با سردادن شعارهایی با مضمونِ «چینِ تروریست» و «آزادی برای اویغور»، پایان اِعمال محدودیت‌ها علیه مسلمانان ترکستان شرقی را خواستار شدند.
گفتنی‌ست در این تظاهرات که توسط «سازمان جهانی اویغور ویژه مسلمانان ترکستان شرقی» برگزار شده بود، شخصیت‌های برجستۀ سیاسی همچون: خانم ربیعه قدیر (رئیس سابق سازمان جهانی اویغور)، سید دولقون عیسی (رئیس فعلی سازمان جهانی اویغور)، دکتر ارکین اکرم (نائب‌رئیس سازمان جهانی اویغور) و دکتر عطاءالله شهیار (رئیس جمعیت علمای مسلمان ترکستان شرقی) شرکت داشتند.
دولت چین، همواره در آستانه ماه رمضان، بر فشارهای امنیتی خود بر ضد مسلمانان ترکستان شرقی می افزاید و قوانین سختگیرانه ای در برابر مراسم شرعی مسلمانان در این منطقه به اجرا در می آورد.
شایان ذکر است که شماری از مقامات بلندپایه سیاسی و مذهبی ایران، از جمله آیت الله مکارم شیرازی در دیدارهای متعدد با مقامات چینی، از عملکرد دولت چین در قبال مسلمانان آن کشور قدردانی کرده اند.

دکمه بازگشت به بالا