اخبارایرانتازه های اجتماعی

بحران مجردی کشور را تهدید می کند .. ۱۱ میلیون جوان مجرد در ایران

آمارها واطلاعات درز پیدا کرده  از منابع رسمی، حاکی است که “بحران مجردی” کشور را تهدید می کند .

به گزارش تارنمای شبکه جهانی کلمه ، بنا به داده های دفتر جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت ایران، در حال حاضر ، دستکم ۱۱ میلیون جوان مجرد در کشور وجود دارد و این موضوع ، اعلام خطری برای جامعه جوان کشور است .

در همین حال ، حامد برکاتی، مدیر کل دفتر جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت ایران روز شنبه  (۸ اردیبهشت ۱۳۹۷) طی نشست خبری روز ملی جوان  ضمن اعلام آمار فوق ، تصریح می کند، ۳۰ درصد جوانان ۲۰ تا ۳۵ ساله ازدواج نکرده اند.

به گفته وی ، از ۱۹.۵ میلیون جمعیت جوان کشور ۵۰ و نیم درصد مرد بوده و ۷۲ درصد ساکن شهر و ۲۸ درصد روستانشین هستند.

افزایش سن ازدواج در جوانان ایران یکی از چالش های اجتماعی مهم ایران  بوده که مسائل اقتصادی مهمترین دلیل آن عنوان می شود.

همزمان با این نگرانی ها ، گزارش ها حاکی است که این روزها سبک زندگی ایرانی رو به تغییر است. میلیون جوان ایرانی  به‌صورت مجردی زندگی می‌کنند».

براساس گزارش  منابع آگاه ،امروز اگر سری به بنگاههای  معاملات ملکی محل بزنید ، موارد زیادی را برای رهن و اجرای مجردها خواهید دیدکه نشان از افزایش تقاضا برای زندگی مجردی  بین جوانان ایرانی است.

به گفته جامعه شناسان ،بی‌پولی، بیکاری، نداشتن خانه شخصی و تورم از یک طرف و بالا بودن مهریه و توقعات دختران ایرانی از سوی دیگر مردان را از ازدواج فراری می‌دهد. اتفاقی که به راحتی هم دختران را در تجرد قطعی قرار می‌دهد و هم پسران را.

در همین حال ،روانشناسان وکارشناسان امورخانواده معتقد هستند ،زندگی مجردی معمولا گرایش به اعتیاد، رفتارهای پر خطر جنسی و نا هنجاریهای اجتماعی را افزایش می دهد اما در عین حال خانواده ها نیز با توجه به شرایط سخت اقتصادی کنونی از جدا شدن و مستقل شدن فرزندانشان استقبال می کنند تا جایی که شاید روزی برسد که فرزندان خانواده در سن ۱۸ سالگی مانند کشورهای غربی خانواده را ترک کنند که این مساله می تواند بحران جدی برای خانواده و جامعه به وجود بیاورد. بحرانی که می تواند توفان گسست خانواده ها را ایجاد کند و فرهنگ زندگی خانوادگی را در ایران تغییر دهد.

گفتنی است که این موضوع در کلان شهرهایی مانند تهران بیشتر خودی نشان داده و می دهد  و باید برای آن چاره ای اندیشید.

 

دکمه بازگشت به بالا