خاورمیانه

پنجمین جمعه خونین اعتراضات فلسطینیان در نوار غزه

اعتراضات فلسطینیان در نوار غزه برای پنجمین جمعه متوالی ادامه یافت. این‌ بار نیز رژیم اشغال‌گر صهیونیستی علی‌رغم انتقادهای بین‌المللی، با خشونت شدید به معترضانِ غیرمسلح پاسخ داد.
سربازان رژیم صهیونیستی جمعه هفتم اردیبهشت، بار دیگر به روی معترضان فلسطینی در نوار غزه آتش گشودند و سه معترض را به ‌شهادت رساندند.
گزارش‌ها از زخمی‌ شدن ۹۵۵ فلسطینی دیگر، در اعتراضات ۲۷ آوریل حکایت دارند. ۱۷۸ تن از آنها، هدف اصابت گلوله‌های جنگی قرار گرفتند و بقیه به خاطر اصابت گلوله‌های فلزی، با روکش پلاستیکی یا قرارگرفتن، در معرض گاز اشک‌آور، تحت مراقبت‌های پزشکی قرار دارند.
به گزارش خبرگزاری «رویترز»، یکی از مجموع این مجروحان خبرنگار است که از ناحیه پا مورد اصابت گلوله قرار گرفته. حال دو تن دیگر از مجروحان نیز وخیم اعلام شده است.
هزاران تن برای پنجمین جمعه متوالی از اعتراض‌های موسوم به «راهپیمایی عظیم بازگشت» در نوار غزه جمع شدند؛ برای دستیابی به حق بازگشت به سرزمین مادری.
ارتش رژیم صهیونیستی، شمار معترضان را ۱۲ هزار تا ۱۴ هزار تن اعلام کرد و اعتراض‌ها را «شورش» خواند.
این، در حالی است که در ساعات نخست روز جمعه زید رعد حسین، کمیسیونر عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر استفاده رژیم صهیونیستی از «زور افراطی» علیه معترضان فلسطینی را محکوم کرده بود.
او کشته‌شدن معترضان را «اسفناک» خواند و «شمار حیرت‌آور مجروحانی که مورد اصابت گلوله جنگی قرار گرفته‌اند» را نشانه تکرار خشونت افراطی علیه راهپیمایان خواند.
سازمان عفو بین‌الملل نیز جمعه در بیانیه‌ای به تندی از «واکنش غیرمتناسب» رژیم صهیونیستی نسبت به اعتراض‌ها انتقاد کرد و از دولت‌های جهان خواست تا فروش سلاح به این کشور را تحریم کنند.
عفو بین‌الملل استفاده رژیم اشغالگر فلسطین، از گلوله‌های جنگی را «کاملاً غیرقانونی» و «عمیقاً نگران‌کننده» خواند و اظهار داشت که برخی از موارد شلیک گلوله به معترضان «نقض کنوانسیون‌های بین‌المللی ژنو و جنایت جنگی» هستند.
تا کنون در پنج هفته اعتراضات فلسطینیان در غزه، ۴۱ تا ۴۵ تن شهید؛ و پنج تا شش هزار تن دیگر مجروح شده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا