اخباراسلامی

حفاظت از آثار تاریخ اسلام از سوی امارات با بازسازی مسجد تاریخی نوری در موصل

امارات متحده عربی وعراق ،روز گذشته ( دوشنبه ) اتفاق کردند که امارات متحده عربی مسجد تاریخی نوری در موصل را بازسازی کند . این مسجد، سال گذشته ،هنگام جنگ موصل توسط شبه نظامیان حشدالشعبی تخریب شده بود.

به گزارش تارنمای شبکه جهانی کلمه ، در همین ارتباط ، “نوره الکعبی” وزیر فرهنگ امارات متحده عربی در خلال مراسمی در موزه ملی بغداد اعلام کرد که کشورش برای بازسازی مسجد تاریخی نوری در موصل ، مبلغی به مقدار  ۵۰,۴ میلیون دلار کمک خواهد کرد .

“نوره الکعبی” با اشاره به تاریخی بودن مسجد یاد شده ، اعلام کرد: باید حافظ تاریخ خود باشیم .

این مقام اماراتی همچنین از جامعه جهانی درخواست کرد که از آثار تاریخی بخصوص در کشورهای عربی که در اثر جنگ وتروریسم از بین رفته ، حمایت کنند .

گفتنی است که مسجد تاریخی نوری و گلدسته کج آن که مردم محل به آن خمیده (به عربی: الحدباء) می‌گویند از بناهای شاخص موصل در ۸ سده گذشته بوده است.

مسجد جامع نوری از مساجد تاریخی شهر موصل و محل اعلام تشکیل خلافت ادعایی گروه داعش  در سال ۲۰۱۴ بود. این مسجد در غرب موصل و در شهر قدیم موصل واقع شده‌است و یکی از نمادهای اصلی شهر موصل تلقی می‌شد.

مسجد جامع نوری در ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ (۲۱ ژوئن ۲۰۱۷) در پی نبرد موصل ، منهدم شد. هرچند که دولت عراق آن اقدام را به داعش نسبت داد، اما  فیلم های منتشر شده نشان داد که شبه نظامیان حشدالشعبی دست به اقدام یاد شده زده بودند .

مسجد تاریخی موصل به‌دست نورالدین زنگی، از فرمانروایان محلی که علیه صلیبیون اولیه می‌جنگید ساخته شده بود. نورالدین زنگی، حاکم ولایت سوریه در امپراتوری سلجوقی بود. سال ساخت این مسجد ۷۳-۱۱۷۲ میلادی یعنی کمی پس از مرگ نورالدین زنگی به پایان رسید و در آغاز یک مدرسه اسلامی در آن جای گرفت. گلدسته این مسجد بعدها کج شد و زمانی که ابن بطوطه، جهانگرد سده‌های میانه به این محل رسید این مناره کج بود. در ساخت مسجد جامع نوری از هفت ردیف آجرکاری تزئینی استفاده شده بود که با اشکال هندسی پیچیده به سمت بالا درهم تنیده بودند.

گلدستهٔ خمیده (به عربی: الحَدباء) که به علت انحنای آن به این نام خوانده می‌شود، قدیمی‌ترین منارهٔ عراق بود در پی نبرد موصل منهدم شد و فروریخت.

 

 

 

 

 

دکمه بازگشت به بالا