خاورمیانه

بررسی وضعیت امنیتی بازرسان اسلحه شیمیایی همزمان با احتمال کارشکنی رژیم سوریه

یک مقام مسئول در سازمان ملل متحد روز پنجشنبه ۱۹ آوریل اعلام کرد، هیئتی از سوی این سازمان به دمشق اعزام شده تا وضعیت امنیتی گروه بازرسان اسلحه شیمیایی را بررسی کند.
این در حالیست که خبرگزاری رویترز، چهارشنبه از وقوع تیراندازی به سوی بازرسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی در شهر دوما خبر داد. به گفته این خبرگزاری تیم بازرسان پس از برخورد با این مساله امنیتی، ماموریت ورود به شهر دوما را به تاخیر انداختند. گروه بازرسان سازمان ملل برای تحقیق در باره استفاده از سلاح شیمیایی در شهر دوما که بیش از ۷۰ کشته و بیشتر از ۱۰۰۰ مجروح بر جای گذاشت ۴ روز پیش وارد دمشق شدند اما تاکنون موفق به ورود در منطقه دوما نشده‌اند. چهارشنبه سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‎ای اعلام کرد، کارشکنی روسیه و رژیم اسد در روند کار بازرسان دلیل تلاش این دو برای از بین بردن آثار این اسلحه در دوما است.
سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای ابراز امیدواری کرده است که سوریه و روسیه اقداماتی را برای تسهیل ماموریت کار بازرسان تحقیق در کاربرد سلاح شیمیایی انجام دهند تا این گروه بتواند به کار خود پایان دهد. طبق این گزارش هم اکنون پلیس امنیتی روسیه مسئولیت حمایت از گروه بازرسان سازمان ملل متحد در منطقه دوما را به عهده گرفته است. روز سه شنبه سفیر سوریه در سازمان ملل مدعی شد یک تیم امنیتی سازمان ملل پیش از بازدید تیم کارشناسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی به شهر دوما رفته‌اند. وی اظهار داشت، اگر این تیم اعلام کند که وضع امنیتی دوما خوب است تیم تحقیقاتی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. بشار جعفری همچنین مدعی شد: دولت سوریه هر چه در توان دارد برای تسهیل فعالیت این تیم تحقیقاتی انجام میدهد. امری که کشورهای غربی با تردید به آن نگاه می کنند و معتقدند این سخنان فقط در راستای تبلیغات سیاسی بیان می شود. از سوی دیگر وزارت خارجه فرانسه در این باره گفته: دولت این کشور معتقد است “به احتمال زیاد شواهد و نشانه‌های مهم، از منطقه دوما که به طور کامل در اختیار روسیه و ارتش سوریه است پاک شده‌اند”. سفیر آمریکا نیز به سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی اعلام کرده که معتقد است “روسیه این منطقه را دستکاری کرده است”.

دکمه بازگشت به بالا