اخبار

ترامپ: ایران در صورت از سرگیری برنامه اتمی‌ با مشکلات بزرگی روبرو می‌شود

رئیس‌جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه چهارم اردیبهشت بار دیگر به توافق هسته‌ای ایران تاخت و آن را «افتضاح» خواند که به گفته او، «این توافق وحشتناک نباید هیچ وقت صورت می‌گرفت».
اظهارات دونالد ترامپ در دیدار با امانوئل مکرون، همتای فرانسوی‌اش و در کنفرانس خبری مشترک هر دو در کاخ سفید ابراز شد. فرانسه از موافقان برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام است.
آقای ترامپ تاکید کرد که اگر ایران برنامه هسته‌ای اش را از سر بگیرد با «مشکلات بزرگتری» نسبت به قبل روبرو می‌شود.
به نظر می‌رسد اشاره دونالد ترامپ به تهدیدهای روزهای اخیر مقام‌های ایران از جمله حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، و علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی باشد که گفته‌اند در صورت خروج آمریکا از برجام، امکان از سرگیری فعالیت‌های هسته‌ای تهران یکی از گزینه‌هاست.
حسن روحانی روز سه‌شنبه در تبریز به واشنگتن هشدار داد که در صورت لغو توافق هسته‌ای، «عواقب وخیم» آن را باید بپذیرد.
رئیس‌جمهوری آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با همتای فرانسوی‌اش به این تهدیدها واکنش نشان داد و گفت: «اگر ایران به هر شکلی ما را تهدید کند، بهایی خواهد پرداخت که تاکنون تعداد کمی از کشورها پرداخت کرده‌اند».
آقای ترامپ گفت:‌ «من خیلی‌ها را مسئول این توافق بد می‌دانم از جمله کنگره آمریکا خیلی‌های دیگر و اصلا نباید این توافق به دست می‌آمد. اما می‌گویم اگر ایران ما را تهدید کند، بهایی خواهد داد که تاکنون تعداد کمی از کشورهای جهان پرداخت کرده‌اند».
گفتنی است رئیس جمهور آمریکا پیش از این کنفرانس خبری نیز گفته بود که ایران برای از سرگیری برنامه هسته‌ایش کار راحتی پیش رو نخواهد داشت.

دکمه بازگشت به بالا