تازه‌های سیاسیخاورمیانه

هشدار سازمان هواپیمایی اروپا به خطوط هوایی در مورد پرواز در اطراف سوریه‎‎

پس از انتشار گزارش ‌ها در مورد حملات شیمیایی در دوما، و افزایش احتمال درگیری نظامی با حضور ایالات متحده و هم ‌پیمانان آن کشور، سازمان هواپیمایی و امنیت پرواز اروپا، در مورد پرواز در حریم هوایی اطراف سوریه در ۷۲ ساعت آینده، هشدار داده است.
شرکت «یوروکنترل»، نهاد ناظر بر امنیت پرواز در اروپا، از شرکت‌ های هواپیمایی خواسته ‌است در صورتی که طی ۳ روز آینده، برنامه‌ای برای پرواز در شرق دریای مدیترانه دارند، احتیاط کنند.
به گفته یوروکنترل، در این مدت احتمال پرتاب موشک‌ های هوا به سطح، یا موشک‌ های کروز، و همچنین امکان ایجاد اختلال در سیستم مخابراتی و رادیویی وجود دارد.
سازمان امنیت پرواز اروپا، بدون ارائه جزئیاتی در مورد مبدا تهدیدهای احتمالی، می‌گوید هواپیماها در صورت پرواز در منطقه شرق دریای مدیترانه/منطقه پروازی نیکوزیا (قبرس)، لازم است موارد احتیاط را در نظر بگیرند.
این هشدار در حالی منتشر شده که احتمال حمله یا حملات نظامی توسط ایالات متحده و یا ائتلافی از کشورها به سوریه، بالا گرفته‌است.
رئیس ‌جمهوری آمریکا در مورد برخورد نظامی احتمالی هشدار داد. دمشق و نیز متحدان اصلی آن مسکو و تهران اتهام‌ ها در مورد حملات شیمیایی را رد کرده‌اند.
در پی حملات شیمیایی منتسب به ارتش بشار اسد در غوطه شرقی، دونالد ترامپ، رئیس ‌جمهوری ایالات متحده روز سه‌شنبه ۲۱ فروردین، سفر خود به آمریکای جنوبی را نیز لغو کرد. او در واکنش به این حملات با انتقاد از حمایت‌های ایران و روسیه از حکومت دمشق، توئیت کرده بود که «اسدِ حیوان» به خاطر این جنایت، «بهای سنگینی خواهد پرداخت».
ترامپ گفته است: هرکسی که در این قضیه دست داشته، بهایش را خواهد داد.
روز سه‌ شنبه سازمان منع جنگ‌ا فزارهای شیمیایی، در بیانیه‌ای گفت: بازرسان آن کشور به‌زودی به محلی که گفته می‌شود حملات شیمیایی در آن صورت گرفته می ‌روند. اما این سازمان جزئیات از زمان احتمالی این سفر ارائه نکرده‌است.
۲۱ فروردین ماه شورای امنیت سازمان ملل نیز بار دیگر محل بحث بر سر سوریه بود؛ روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا در مورد «حمله شیمیایی» در دوما را وتو کرد و قطعنامه ارائه ‌شده از سوی مسکو نیز در این شورا رای نیاورد.

دکمه بازگشت به بالا