ایران

وزیر نیرو ایران: ۳۳۴ شهر با ۳۵ میلیون جمعیت در وضعیت تنش آبی قرار دارند

رضا اردکانیان وزیر نیروی ایران در سخنانی ضمن هشدار نسبت به بحران کم آبی گفت: ۳۳۴ شهر با جمعیت ۳۵ میلیون نفر امسال در وضعیت تنش آبی قرار دارند.
وزیر نیرو این سخنان را در جمع مدیران ارشد دولت حسن روحانی عنوان کرده و آماری از شرایط آب در کشور ارائه داد که بر اساس آن حدود نیمی از جمعیت ایران سال دشواری را پیش رو قرار دارند.
وی امسال را سخت‌ترین سال از نظر تامین آب در کشور طی نیم قرن اخیر دانست.
رضا اردکانیان در این اظهارات شهرهایی را که امسال در شرایط تنش آبی قرار دارند به سه دسته تقسیم کرده که از این نظر ۱۶۵ شهر با جمعیت ۱۰.۵ میلیون نفر در وضعیت زرد، ۶۲ شهر با جمعیت ۶.۸ میلیون نفر در وضعیت نارنجی و ۱۰۷ شهر با جمعیت ۱۷.۲ میلیون نفر در وضعیت قرمز قرار دارند.
وی همچنین عنوان کرد که در ۵۰ سال گذشته وارد چرخه‌های بلند خشکسالی شده‌ایم، به طوری که میانگین ۱۰ ساله بارش در کشور از ۲۵۰ به ۲۱۷ میلیمتر رسیده، اما امسال از این نظر سخت‌ترین سال است. در این حال، وزیر نیروی ایران بر «اصلاح روش مصرف آب» به عنوان راه‌حلی برای خروج از این شرایط تاکید دارد و می‌گوید که این امر مهم‌تر از یافتن منابع جدید آب است.
سخنان وزیر نیروی ایران در حالی بیان می شود که اگر چه دلیل اصلی بحران بی آبی خشکسالی و مسائل زیست محیطی است اما بسیاری معتقدند شیوه مدیریت منابع آب توسط دولت، تغییر روشهای انتقال آب و بسیاری از این موارد که از سوی مقامات مسئول به خوبی انجام نمی گیرند، بر این بحران افزوده و حل این معضل تنها در دست دولت و ایجاد تدابیر دولتی است.
از سوی دیگر گزارش نهادها و شخصیت‌های مختلف بین‌المللی و ملی نشان گر آن است که مسئله کم‌آبی در ایران یکی از مهم‌ترین چالش‌های امروز کشور می باشد.
مناطقی مانند استان اصفهان، سیستان و بلوچستان و خوزستان شرایط بسیار دشواری در این زمینه سپری می کنند.
گزارش شده که پنج میلیون نفر در استان اصفهان از مردادماه دیگر آب آشامیدنی در اختیار نخواهند داشت.

دکمه بازگشت به بالا