ایران

واکنش آیت الله مکارم شیرازی درباره پیشنهاد مستقل شدن قم

آیت الله ناصر مکارم شیرازی مرجع تقلید بخشی از شیعیان ایران، در واکنش به سخنان مدیر جامعة المرتضی که یکی از مشهورترین حوزه‌های شیعه در ایران به شمار می رود واكنش نشان داد.
بنا به گزارش ها آیت الله مکارم شیرازی طی واکنش به سخنان حجت الاسلام احمد زادهوش، مدیر جامعة المرتضی كه پیشنهاد تشکیل کشوری به نام قم و تبدیل حوزه علمیه قم به کشوری مستقل مانند واتیکان را داده بود، گفت: “مرجعیت تعلق به تمام جهان اسلام و شیعه دارد.
بنا به گزارش ها آیت الله ناصر مکارم شیرازی با ادعای آنکه مرجعیت شیعه می‌تواند مصالح و منافع و خطرات تمام جهان را گوشزد کند گفت: مرجعیت مرز خاصی ندارد.
مکارم شیرازی در ادامه مدعی شد که مقلدین حوزه قم در تمام کشورها هستند. وی با اشاره به این مساله گفت: ما حق داریم مصالح آن‌ها را تذکر دهیم و در نگرانی‌های آنها نگران باشیم؛ این عقیده کجا و عقیده واتیکان شدن قم کجا!”
این سخنان در حالی مطرح می شود که مدیر جامعه المرتضی در سخنانی عجیب پیشنهاد داده که قم به یک کشور مستقل مانند واتیکان تبدیل شود تا مرکز رهبری دینی شیعیان جهان باشد.
احمد زادهوش، مدیر جامعه المرتضی، گفته است زمان آن رسیده که قم به کشوری با مرزهای جغرافیایی مشخص، با پرچمی مخصوص و قانون اساسی مختص این کشور تبدیل شود و در مجامع بین‌المللی پذیرنده سفرای کشورهای دیگر باشد.
این سخنان با واکنش های زیادی روبرو شده است.
گفتنی است برخی از تحلیلگران معتقدند که سخنان آیت الله ناصر مکارم شیرازی که به این موضوع واکنش نشان داده است، حاکی از آن است که مرجعیت قم حتی به قدرتی به اندازه قدرت کشیشهای کاتولیک در واتیکان نیز راضی نمی شوند و خواسته ای فراتر از این داشته و حتی تعیین تکلیف برای ساکنان کل جهان را در سر می پرورانند.

دکمه بازگشت به بالا