حقوق بشر

دبیر کل سازمان ملل در مورد «حملات شیمیایی» در سوریه ابراز نگرانی کرد

دبیر کل سازمان ملل متحد، ضمن ابراز نگرانی از گزارش‌ها در مورد حملات شیمیایی در سوریه، از شورای امنیت خواسته‌است برای مقابله با «چنین جنایت‌های جدی» وارد عمل شود.
درخواست آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، پس از دیدار او با رئیس سازمان منع جنگ‌افزارهای شیمیایی (OPCW) مطرح شده‌ است.
سازمان منع جنگ‌افزارهای شیمیایی از سال ۲۰۱۴ به‌این‌سو، در حال انجام تحقیقات، در مورد بیش از ۷۰ گزارش، در مورد حملات شیمیایی در خاک سوریه، و در جریان جنگ داخلی آن کشور، است.
در بیانیه‌ای که سازمان ملل اول فروردین منتشر کرده آمده است، «دبیر کل نگران اتهام‌های مداوم در مورد استفاده از جنگ‌افزارهای شیمیایی در سوریه است».
این بیانیه افزوده است، در حالی‌که استفاده از جنگ‌افزارهای شیمیایی، «ناشی از فرومایگی و ناموجه» است، «واکنش نشان ندادن به آن نیز به‌همان اندازه ناموجه است».
آقای گوترش می‌گوید: «چنین جنایت‌های جدی، نباید بدون مجازات بمانند». او برای چندمین بار از شورای امنیت سازمان ملل خواسته است، «به‌شکل یک‌پارچه و مصمم» به این حملات واکنش نشان دهد.
استفاده از جنگ‌افزارهای شیمیایی در جنگ داخلی سوریه بارها خبرساز شده و عمده اتهامات به دولت مرکزی سوریه وارد اند؛ اما دولت سوریه (بر خلاف شواهد بسیار) مدعی شده: هرگز علیه شهروندان خود از جنگ‌افزار شیمیایی استفاده نمی‌ کند.

دکمه بازگشت به بالا