تازه‌های سیاسی

دادستان کل: از تعداد کشته‌شدگان حوادث اخیر اطلاع دقیق ندارم

حدود سه هفته پس از پایان اعتراضات آبان ماه مسئولان قضائی جمهوری اسلامی همچنان از اعلام آمار قربانیان و بازداشت شدگان خودداری می‌کنند. دادستان کل کشور در واکنش به پرسشی در این زمینه آمار منتشر شده در خارج از ایران را غیر واقعی خواند.

محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور شنبه ۱۶ آذر در حاشیه بازدید از ستاد انتخابات کشور در پاسخ به پرسش خبرگزاری ایلنا درباره تعداد بازداشتی‌های حوادث اخیر گفت: «بازداشتی‌های اخیر به دو الی سه دسته تقسیم می‌شوند؛ یک دسته افرادی بودند که بلافاصله بعد از تحقیقات جزئی آزاد شدند.»

این مقام قضائی افزود: «دسته دیگر افرادی بودند که با قرارهای بسیار ساده همانند قرار کفالت با التزام از زندان آزاد شدند. تعداد زیادی از آن‌ها که قرائن و شواهد نشان می‌دهد که در صحنه اغتشاشات مرتکب جرائمی شدند، آن‌ها هنوز در بازداشت هستند.»

به این ترتیب به نظر می‌رسد دستگاه قضائی جمهوری اسلامی که وظیفه رسیدگی به وضعیت و پرونده بازداشت‌شدگان را بر عهده دارد، دست‌کم از تعداد دقیق کسانی که از ۲۴ آبان به این سو بازداشت شده‌اند باخبر است؛ اما به دلایل متفاوت از اعلام آن خودداری می‌کند.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه، در نشست خبری ۱۲ آذر ماه خود مدعی شده بود که تعداد بازداشتی‌ها در تهران حدود ۳۰۰ نفر است.

همزمان با این سخنان، خبرگزاری ایسنا از قول استاندار تهران، انوشیروان محسنی بندپی، در گزارشی متناقض خبر داد که بر اساس آمار اولیه دو هزار و ۲۱ نفر در ارتباط با اعتراض‌های آبان ماه بازداشت شده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا