تازه‌های سیاسی

لاوروف: اعتراضات ایران نتیجه سیاستهای آمریکا بود

وزیر خارجه روسیه اعتراضات آبان ماه در ایران را نتیجه سیاست‌های آمریکا دانست. سرگئی لاوروف توضیح داد، مشکلات ایران بسیار جدی است و آمریکا به دنبال ایجاد “خفقان اقتصادی و نارضایتی مردم ایران” است.

وزیر خارجه روسیه در کنفرانس “گفت‌وگوهای مدیترانه‌ای” در ایتالیا اعتراضات ایرانیان به گرانی بنزین را نتیجه سیاست‌های آمریکا خواند. او در سخنرانی خود در کنفرانس مدیترانه، آمریکا را متهم کرد که این اعتراض‌ها حاصل سیاستی است که آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران اتخاذ کرده است.

وزیر خارجه روسیه با ذکر اینکه “مشکلات جمهوری اسلامی بسیار جدی است”، تاکید کرد: «این مشکلات را آمریکا بوجود آورده است زیرا آنها به طورغیرقانونی تحریم‌هایی را علیه جمهوری اسلامی اعلام کرده‌اند، از توافق هسته‌ای با ایران خارج شده‌اند و همه طرفین از جمله ایران را مجبور به اجرای آن می‌کنند.«

در ادامه صحبت‌های خود آقای لاوروف تاکید کرد: من حتی نمی‌دانم چگونه این موضوع را توصیف کنم، این یک نوع پوچی و یک رویکرد کاملا سورئالیستی است. آنها همه را از اجرای قطعنامه شورای امنیت، که خودشان آن را بی‌اعتبار اعلام کرده‌اند، منع می‌کنند.

وزیر خارجه روسیه در ادامه صحبت‌های خود سیاست آمریکا در قبال جمهوری اسلامی را شبیه سیاست این کشور در ونزوئلا دانست. او در این ارتباط گفت که “اگر برنامه آمریکا ایجاد خفقان اقتصادی و تحریک نارضایتی مردم در ایران است، ما همین طرح را در مورد ونزوئلا مشاهده می‌کنیم”.

گفتنی است، روسیه درحالی از جمهوری اسلامی حمایت میکند که موضوعاتی از قبیل سهم ایران از دریای خزر، استفاده روسیه از پایگاهای هوایی و آبهای ایران و همچنین همکاری های نامتوازن در سوریه از جمله مواردی است که مورد انتقاد فعالان مدنی و سیاسی ایران است؛ زیرا آنها اعتقاد دارند که روسیه در تمامی این موارد، از ایران تحت مدیریت جمهوری اسلامی سوء استفاده کرده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دکمه بازگشت به بالا