تازه‌های سیاسی

جمعی از هنرمندان ایرانی، کشتار و سرکوب شدید معترضان را محکوم کردند

گروهی از هنرمندان ایران در بیانیه‌ای به سرکوب «خشونت‌بار و خونین» تظاهرات آبان ماه اعتراض کردند. رخشان بنی اعتماد، اصغر فرهادی، حسین علیزاده، فاطمه معتمدآریا، داریوش مهرجویی و کیهان کلهر از جمله امضاکنندگان این بیانیه هستند.

در این بیانیه که در شبکه های اجتماعی منتشر شده، آمده است:« در این روزهای تلخ که از پسِ آبان ۹۸ گذشته‌است، لحظه‌ای چهره‌ جوانان جان‌باخته، مردمان زخم‌خورده، مادران داغدار و پدران بی‌تاب از برابر چشم دور نمی‌شود. جوانانی که خون پاک آن‌ها با بی‌تدبیری بر خاک ریخته شد و با انتساب‌شان به بیگانگان سعی بر نادیده گرفتن‌شان شده‌است.»

در ادامه این بیانیه آمده است:«مردمانی که امروز از پسِ غبار غلیظ بی‌خبری و بی‌ارتباطی، نام و نشان یکان‌یکان‌شان آشکار می‌شود، به کدام گناه کشته شده‌اند؟ آن‌ها فقط به‌جان‌آمدگانی بودند که چون هیچ گوش شنوایی نیافتند، ناکارآمدی‌ها را در کوی و برزن فریاد زدند».

نویسندگان این بیانیه تصریح کرده اند:‌«با مردم چه می‌کنید؟ کدام روزن را برای شنیدن صدای مردم باز گذاشته‌اید؟ کدام تجمع اعتراضیِ مردم را تاب آورده‌اید؟ کدام حزب و تشکیلاتی که بتواند بیانگر خواست‌های مردم باشد را باقی گذاشته‌اید؟ هم‌چنان برآنید تا با خشونت، مردم را از ابتدایی‌ترین حقوق انسانی و بدیهی‌ترین نیازهای شهروندی‌شان محروم کنید؟»

مقام‌های حکومت ایران هنوز به طور رسمی آمار کشته شدگان اعتراضات اخیر را اعلام نکرده‌اند.

با این حال، وبسایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی روز شنبه ۹ آذر خبر داد که پیکر ۱۵۶ نفر از قربانیان اعتراضات اخیر ایران در بهشت زهرای تهران دفن شده و ۸۰ پیکر دیگر نیز به شهرستان‌های ایران فرستاده شده است.

دکمه بازگشت به بالا